Højlydte knald fra tagkonstruktion med Huntonit undertag

Hej.
Som tidligere tømrermester har jeg lige det spørgsmål: Om der er nogen der kan forklare/løse dette problem
Jeg udførte et undertag under betontagsten på en vinkeltilbygning med loft til kip (Huntonit undertag) for efterhånden en del år siden (15+), og husejerne fortalte efterfølgende om problemer med en række højlydte knald, når solen brød igennem.
Selv har jeg dog aldrig hørt lydene, selv om jeg har været i huset for at lytte.
Jeg troede at problemet havde løst sig selv, da jeg ikke har hørt noget i mange år fra problemet, men en samtale med husejerne fornylig, afslørede at problemet var der stadigvæk, og de nu ville have noget gjort ved det.
Min ide er at undertaget er fikseret for godt (sømmet) og der så sker lidt bevægelser i undertaget ved sol fra/til.

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ville også være mit bud. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg har huntonit under tegltag, og har aldrig oplevet lyde fra det. 

Nu kan vi jo kun gætte på årsager, og det er under alle omstændigheder svært at finde. 

De sidder vel direkte på spær, med klemlister over. Og så lægter på langs af huset ? Derved er der 1 m frit spænd på huntonit,og her buer det lidt nedad  som er helt ok da eventuel vand så ledes væk fra klemlister. Ved skotrende bliver det jo lidt anderledes. 

Kunne man tænke sig en udvidelse som på trægulve kan få en huntonit kant til at smække op lige som en fjeder når solen varmer på det. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Har også Huntonit undertag og det har lagt siden 2011 og har aldrig hørt høre knald fra det.. Dog er mit et langt og ikke på en vinkel tilbygning.. Ved ikke om det har noget at sige... Hvis taget kan ses inden fra kan man måske finde det sted som Ev Elmand skriver om.. 



Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Jeg har også oplevet høje knald når solen står på, men huset er med stråtag med en anden type brandhæmmende undertag.

Hvad jeg har kunne lytte mig frem til, stammer lyden fra en samling jeg måtte forstærke med beslag og skruer. Resten af tagkonstruktionen er tappet og dyvlet.

Mit gæt er, at når træet udvider sig en smule opstår der spændinger mellem træ og metal.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce

Huset skulle vel ikke være udstyret med plastik tagrender? De kan godt give nogle høje "bang" lyde pga. den høje udvidelse ved direkte varmepåvirkning. 

hej jeg har et hus med stål tag oven på bølgeeternit. Jeg høre også et stort knald fra tag konstruktion engang imellem men det sker ikke så tit. Det lyder voldsomt. 

Hvor tit oplever de denne lyd?

Hvad siger producenten? de må vide det

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis