Efterlysning af propper til Pexrør

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

At skyde nye Pexrør i eksisterende tomrør kan godt udvikle sig til Thors kamp med lindormen, da kanten af rørene griber fat i tomrørenes riller.

Findes der en prop med rund top til montering i 20mm Pexrør så de glide uden modstand?  Jeg har forsøgt med champagnepropper, men det duer ikke rigtigt.

christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700

Jeg er ikke stødt på nogen. Og heldigvis har jeg ikke haft brug for at trække nye pexrør. Men hvis jeg skulle, ville jeg helt sikkert runde ende-kanterne og smøre med en smule olie etc.

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

En anden mulighed ville være at skære røret meget skrå -ca. 60o.

Da jeg selv havde problemet med et enkelt rør skar jeg 4 "trekanter" ud i enden af røret, så spidserne på røret kunne presses sammen. Har du mange rør forstår jeg godt din efterlysning.

Søren O
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Ved hjælp af en støvsuger kan du suge en snor bundet til en tot stof igennem tomrøret, som du binder i PEX røret, så bliver det lettere at få PEXen igennem. PEXen skal afrundes i enden eller som det bliver anbefalet skåret skråt af.

fase
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Tak for tipsene. De er særdeles brugbare.

Metoden med at skære trekanter ser umiddelbar ud til at virke. Heldigvis mangler der kun de sidste 2 kredse før hele hyttens varmesystem er færdigrenoveret.

Metoden med støvsugeren har jeg brugt før. Jeg brugte en tot vat og en murersnor. Proppen drønede rundt på rekordtid.  Særlig til bløde kabler som højtaler- og netværkskabler er metoden eminent.

Er "ormen" genstridig tror jeg en kombination er løsningen.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Efterlysning
    Over hækken
  2. Efterlysning!
    Over hækken
  3. Efterlysning
    Lav-Båd
  4. Efterlysning
    Camping
  5. Efterlysning.
    Lav-Båd