Store sten ved udgravning til randfundament til Garage/værksted

Jeg er gået igang med at grave ud til fundament til mit værksted, det gør jeg i hånden og puha det er sgu alligevel hårdt, men samtidig god motion, man kan tydeligt mærke forskel på jordlagene, ført der der muldjord i ca 20-40 cm, så kommer et hårdt lerlag med sten i(som er næsten umuligt at komme igennem), og fra ca 60-70 cm blødere ler/sand agtigt jord, som er super dejligt at grave i. 

Problemer er at der er også nogen store sten, jeg fjerner dem jeg kan, men allerede på de først 3 meter har jeg 2 meget store sten, den ene sidder i siden af randen ca halvvejs ind i randen, og er nok 50 cm på både langs og bredde(jeg kan ikke se hvor langt den går ind i jorden) og den anden går fra ca 30 cm dybde og så vidt jeg kan se, helt ned til 90 cm, den fylder hele bredden på randen. 

Jeg kunne muligvis godt grave dem, ud, men det ville være et kæmpe arbejde, og der kommer jo nok en del flere når jeg når resten af vejen rundt.. hvad er mine muligheder, kan man evt bare lade dem sidde og støbe, med dem siddene der, de vil jo nok bare blive støbt fast i fundamentet. 

Eller skal de fjernes? hvis det var et nyt 2 mio kr hus jeg byggede ville jeg ikke have nogen tvivl om de skulle fjernes, men til et 20 kvm værksted, tænker jeg lidt det ikke er besværet værd, hvad er det værste der kan ske??

Jeg er gået igang med at grave ud til fundament... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det er det fede ved at støbe noget en gang i mellem, så får man ryddet op i gamle fliser, klinker og sten man har liggende     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ev elmand skrev den 23-10-2018 11:43:16

ja de gør ikke skade der.

 Super, jeg var gået igang med at hælde jorden ud over græsplænen de steder hvor der er store huller, men der er mange sten i, og jeg kommer nok til at købe mig fattig i klinger til robotplæneklipperen hvis jeg ikke lige fået siet de sten fra..

en anden ting, planen er jeg støber fundamentet først, og ville så grave op og støbe gulvet bagefter hvis frosten ikke kommer i vejen inden, men hvordan tager gulvet en hård vinter ude i det fri?

Ingen problemer hvis den har fået 1-2 ugers hærdetid. Ellers må den tildækkes hvis der er frost lige i forlængelse af støbning. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 23-10-2018 21:27:17

Ingen problemer hvis den har fået 1-2 ugers hærdetid. Ellers må den tildækkes hvis der er frost lige i forlængelse af støbning. 

 okay tildækkes er det noget vintermåtter?, eller kan man bare ligge en presenning ?  evt en presenning og noget billig isolering og så en presenning igen. 

Annonce

Det kommer an på vinteren. Men en presenning dækker jo så det tåler lidt nattefrost efter 4 - 6 dage Beton afgiver jo varme i den første tid af hærdeprocessen.

Men mon ikke man kan leje vintermåtter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Pizzabager skrev den 18-10-2018 21:25:41

Jeg er gået igang med at grave ud til fundament til mit værksted, det gør jeg i hånden og puha det er sgu alligevel hårdt, men samtidig god motion, man kan tydeligt mærke forskel på jordlagene, ført der der muldjord i ca 20-40 cm, så kommer et hårdt lerlag med sten i(som er næsten umuligt at komme igennem), og fra ca 60-70 cm blødere ler/sand agtigt jord, som er super dejligt at grave i. 

Problemer er at der er også nogen store sten, jeg fjerner dem jeg kan, men allerede på de først 3 meter har jeg 2 meget store sten, den ene sidder i siden af randen ca halvvejs ind i randen, og er nok 50 cm på både langs og bredde(jeg kan ikke se hvor langt den går ind i jorden) og den anden går fra ca 30 cm dybde og så vidt jeg kan se, helt ned til 90 cm, den fylder hele bredden på randen. 

Jeg kunne muligvis godt grave dem, ud, men det ville være et kæmpe arbejde, og der kommer jo nok en del flere når jeg når resten af vejen rundt.. hvad er mine muligheder, kan man evt bare lade dem sidde og støbe, med dem siddene der, de vil jo nok bare blive støbt fast i fundamentet. 

Eller skal de fjernes? hvis det var et nyt 2 mio kr hus jeg byggede ville jeg ikke have nogen tvivl om de skulle fjernes, men til et 20 kvm værksted, tænker jeg lidt det ikke er besværet værd, hvad er det værste der kan ske??

 Hej Pizzabager :)
Ved godt det her er et gammelt indlæg, men jeg står i nøjagtig samme situation nu. Et smalt randfundament til en uopvarmet udestue, med en kæmpe sten - ca samme dybde som du beskriver.
Vil bare høre hvad du endte med at gøre, og om det funker :)

gammelt indlæg jeg svare på, men jeg støbte med stenene i randen, og indtil videre er det fint, det er da ikke faldet sammen eller slået revner endnu :)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis