Store sten ved udgravning til randfundament til Garage/værksted

Jeg er gået igang med at grave ud til fundament til mit værksted, det gør jeg i hånden og puha det er sgu alligevel hårdt, men samtidig god motion, man kan tydeligt mærke forskel på jordlagene, ført der der muldjord i ca 20-40 cm, så kommer et hårdt lerlag med sten i(som er næsten umuligt at komme igennem), og fra ca 60-70 cm blødere ler/sand agtigt jord, som er super dejligt at grave i. 

Problemer er at der er også nogen store sten, jeg fjerner dem jeg kan, men allerede på de først 3 meter har jeg 2 meget store sten, den ene sidder i siden af randen ca halvvejs ind i randen, og er nok 50 cm på både langs og bredde(jeg kan ikke se hvor langt den går ind i jorden) og den anden går fra ca 30 cm dybde og så vidt jeg kan se, helt ned til 90 cm, den fylder hele bredden på randen. 

Jeg kunne muligvis godt grave dem, ud, men det ville være et kæmpe arbejde, og der kommer jo nok en del flere når jeg når resten af vejen rundt.. hvad er mine muligheder, kan man evt bare lade dem sidde og støbe, med dem siddene der, de vil jo nok bare blive støbt fast i fundamentet. 

Eller skal de fjernes? hvis det var et nyt 2 mio kr hus jeg byggede ville jeg ikke have nogen tvivl om de skulle fjernes, men til et 20 kvm værksted, tænker jeg lidt det ikke er besværet værd, hvad er det værste der kan ske??

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

grav stene fri fjern med donkraft, elles dyr med kranvogn.

larsen56 skrev den 18-10-2018 21:39:28

grav stene fri fjern med donkraft, elles dyr med kranvogn.

 Så hvis det var dit skurprojekt, ville du bruge en dags arbejde pr sten (muligvis 10 sten) og yderligere flere dages arbejde på at bygge noget træ op hele vejen rundt til at holde på betonen den dag det skal støbes?

en kranvogn kan ikke komme ned bag i min have, eller jo men en vogn der kan række 27 meter ud fra vejen har jeg ikke råd til i mit budget :)

De sten er super, lad dem bare sidde. Men gør dem ordentligt rene og hug gerne overfladen op så de binder godt på betonen. Og støb så dit fundament med dem som del.


Suk! - kender det godt.

Til et hønsehus lod jeg stenene sidde, men rensede dem med en stålbørste inden der blev støbt. Det holder uden problemer.

Til gengæld var muldlaget næsten en meter dybt. Det blev fjernet og fyldt med marksten inden nyt gulv blev støbt. Gulvet er knastørt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg lader de store sten lægge, jeg renser dem af med vand og støber omkring dem..

En hel anden ting, Det tager sin tid at få gravet, jeg har fået gravet 6 meter, så mangler omkring 12-13 meter endnu, sker der noget ved det, falder det sammen hvis der går 2-3 uger før jeg er færdig, jeg skal jo også arbejde og lave andre ting i fritiden..

skal jeg dække det til når der er udsigt til kraftigt regnvejr?

Annonce

Der er jo altid en risiko for at sådan en rende, skrider sammen, men meget afhængig af jorden.

Du kan jo også støbe det du har gravet, og så stikke noget armeringsjern ind hvor du slutter, så det stikker ud, og kan få fat i den nye støbning.


Vi prøver igen, i morgen --

Der er gode chancer for at det skrider noget sammen på den tid. Grav det hele vejen men ikke i fuld dybde, så er der større chancer for at det bliver stående. Så på selve dagen graver du helt ned.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du graver mange store sten op så gør dem rene og smid dem ned sammen med betonen, så sparer du noget beton.

hva med de små sten(2-10 cm i diameter), dem der trods alt flest af, kan jeg også bare kaste dem i?

ja de gør ikke skade der.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis