Er denne isolerings-instruktionsvideo rigtig (ingen anvisning af damspærre)?

I denne korte korte instruktions-video anvendes der ikke dampspærre ifbm. isolering af gammelt loft. 

https://goerdetselv.dk/spar-energi/isolering/isolering-af-loft/isolerings-teknik-isoler-loftet-og-spar-en-formue

Jeg står overfor en lignende opgave, med isolering af skunk og loft.

Jeg håber videoen er rigtig ... (gør projektet enklere) men vil gerne have jeres meninger.

I min situation (ældre hus fra 1937) er loftet 110% tørt. Der er et 15-20 cm 'hulrum' mellem stue-etagen og 1. etage/loft/skunk.


mvh  Jan

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der skal være dampspærre hvis isoleringstykkelsen kommer højere op, jeg husker ikke lige grænsen. 

Men det kan sagtens være at der er dampspærre under i forbindelse med nyt loft, og så må der endelig ikke være dobbelt dampspærre. Men det burde man have ladet fremgå af video. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Alt over 100mm skal have dampspærre.

Følg videoen fra bedre boliger på YouTube i stedet. Den er håndværksmæssig korrekt.

Desværre er diverse artikler, videoer mv. fra gør det selv forlaget ofte direkte forkerte og misvisende. Hvilket er tankevækkende!


Elektronikteknikeren

Jeg har tidligere hørt lidt højere grænser end de 100mm for hvornår der skal dampspærre til - men det er nu et sted hvor det ikke kan anbefales at eksperimenterer, så gå bare med dem.

Men du kan dog undgå problematikken ved at anvende en isoleringstype der kan optage og transportere fugt. Både papirisolering der blæses ud eller batts af træfiber burde kunne give et godt resultat.


Ask

Ang. Papiruld er der ikke længere frit slag her, når man opererer uden dampspærre. Forskere er ved at udføre et studie pt. Som skulle være slut om et års tid, så indtil da lyder anbefalingen uden dampspærre på 100mm her også, selvom der tidligere i branchen har opereret med flere hundrede mm. uden dampspærre.


Elektronikteknikeren

Jeg lægger kun 19 cm isolering (glasulds-batts).


mvh  Jan

Ja det kræver dampspærre. Og det er næsten med statsgaranti.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis