Er denne isolerings-instruktionsvideo rigtig (ingen anvisning af damspærre)?

Jan_E
Jan_E
Postnr: 5772
Jan_E Jan_E

I denne korte korte instruktions-video anvendes der ikke dampspærre ifbm. isolering af gammelt loft. 

https://goerdetselv.dk/spar-energi/...-en-formue

Jeg står overfor en lignende opgave, med isolering af skunk og loft.

Jeg håber videoen er rigtig ... (gør projektet enklere) men vil gerne have jeres meninger.

I min situation (ældre hus fra 1937) er loftet 110% tørt. Der er et 15-20 cm 'hulrum' mellem stue-etagen og 1. etage/loft/skunk.

mvh  Jan

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Der skal være dampspærre hvis isoleringstykkelsen kommer højere op, jeg husker ikke lige grænsen. 

Men det kan sagtens være at der er dampspærre under i forbindelse med nyt loft, og så må der endelig ikke være dobbelt dampspærre. Men det burde man have ladet fremgå af video. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Alt over 100mm skal have dampspærre.

Følg videoen fra bedre boliger på YouTube i stedet. Den er håndværksmæssig korrekt.

Desværre er diverse artikler, videoer mv. fra gør det selv forlaget ofte direkte forkerte og misvisende. Hvilket er tankevækkende!

Elektronikteknikeren
askholme
askholme
Postnr: 2860
askholme askholme

Jeg har tidligere hørt lidt højere grænser end de 100mm for hvornår der skal dampspærre til - men det er nu et sted hvor det ikke kan anbefales at eksperimenterer, så gå bare med dem.

Men du kan dog undgå problematikken ved at anvende en isoleringstype der kan optage og transportere fugt. Både papirisolering der blæses ud eller batts af træfiber burde kunne give et godt resultat.

Ask
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Ang. Papiruld er der ikke længere frit slag her, når man opererer uden dampspærre. Forskere er ved at udføre et studie pt. Som skulle være slut om et års tid, så indtil da lyder anbefalingen uden dampspærre på 100mm her også, selvom der tidligere i branchen har opereret med flere hundrede mm. uden dampspærre.

Elektronikteknikeren
Jan_E
Jan_E
Postnr: 5772
Jan_E Jan_E

Jeg lægger kun 19 cm isolering (glasulds-batts).

mvh  Jan

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Ja det kræver dampspærre. Og det er næsten med statsgaranti.

Elektronikteknikeren
Vil du være med? Log ind for at svare.