MDF plade - mailing vs. lak

TheresaNismi
TheresaNismi
Postnr: 2100
TheresaNismi TheresaNismi

Hej med jer
Jeg har købt en mdf plade i 19 mm, som jeg skal bruge som bordplade til et skrivebord 135*50 cm.
Jeg køber noget grunder til ubehandlet træ, sliber let og maler 2 lag med en halvmat maling eller en blank maling.
Mit spørgsmål er:
Skal jeg afslutte med at give pladen en omgang lak, således at bordpladen holder bedre, eller er det fint med de 2 lag maling, efter at jeg har givet det grunder?

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Malingen i sig selv giver et godt underlag, når du grunder som du beskriver.
Det vigtige består i at lade det hærde helt igennem inden du tager bordpladen i brug.
Maling er støvtør på få timer og klar til næste lag den næste dag, men hærdning er det som de fleste glemmer.
Helt gennem hærdning er måske en uge eller endnu længere tid om at indtræde ved stue temperatur... Du kan teste det ved at trykke en negl ned i malingen, enten et ikke synligt sted eller at du laver en prøve på en stump plade som du maler på samme måde som bordpladen.
Hvis neglen efterlader et mærke, er malingen ikke hærdet færdig, og du skal ikke stille noget på bordet, eller bruge det.

Hvis du vil give lak for ekstra slidstyrke, er det endnu mere vigtigt at malingen er hærdet helt op, inden du hælder lak på, og den skal så også have tid til at hærde   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. lak
    Lav-Hobby
  2. Maling af MDF plade
    Lav-Hobby
  3. Mat lak på MDF-plade - hvilken type lak?
    Lav-Hus
  4. Lakere mdf plade?
    Lav-Hobby
  5. lak
    Lav-Hus