Lysfarve 2700 eller 3000K

Jeg er ved at købe belysning til 60 kvm af huset. Har hvide vægge (Flugger råhvid)

Men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal vælge 2700K eller 3000K. 

Er der nogen der har prøvet begge og har en holdning til det?

--Morten

Jeg er ved at købe belysning til 60 kvm af huset.... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 17-10-2018 20:25:22

Fra min barndom kan jeg huske at damerne gik hen til døren i den lokale tøjbutik, for at kunne se de "naturlige" farver. De må have haft noget dårligt lys.

Det kan meget vel være de har haft det. Nu kommer det jo også an på hvor mange lux de har haft til rådighed. Du kan jo sagtens have en god RA- værdi men en underdimensioneret belysning

Jeg opsatte 70 stk af de her Philips LED-pærer i hele vores hus sidste år, med farven 2700k. De giver et utroligt behageligt lys og farvegengivelsen er  på hele Ra97. 

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-paerer-gu10/p/philips-master-expert-color-gu10-ra97-3-9w



Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 17-10-2018 20:45:43

Jeg opsatte 70 stk af de her Philips LED-pærer i hele vores hus sidste år, med farven 2700k. De giver et utroligt behageligt lys og farvegengivelsen er  på hele Ra97. 

https://www.greenline.dk/k/led-paer...-ra97-3-9w


 Holder de så? jeg har 6 philips led Gu10(af en anden type, som af grunde jeg ikke ved koster mere) i mit køkken, og der ryger en ca hver 6 md, og de skulle kunne holde til 20000 timer, jeg er lidt skuffet..

EDIT: jeg kan se den kun spreder lyset 36 grader, det er for lidt, de je ghar nu spreder det 60 grader, og kunne egentlig godt bruge lidt mere.. :(

Pizzabager skrev den 17-10-2018 21:24:39

 Holder de så? jeg har 6 philips led Gu10(af en anden type, som af grunde jeg ikke ved koster mere) i mit køkken, og der ryger en ca hver 6 md, og de skulle kunne holde til 20000 timer, jeg er lidt skuffet..

 Jeg installerede dem i november 2017. I sommers begyndte én af dem på mit badeværelse periodevis at blinke hurtigt ind i mellem. Andre gange tændte den ikke altid. Jeg skrev til Greenline og fik tilsendt en ny dagen efter. 

Mange af mine Spots tænder automatisk via bevægelse - og mange gange i løbet af en dag. Det fungerer helt fint. Ligesom dæmpning også fungerer fint. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Wezio skrev den 17-10-2018 21:36:45

 Jeg installerede dem i november 2017. I sommers begyndte én af dem på mit badeværelse periodevis at blinke hurtigt ind i mellem. Andre gange tændte den ikke altid. Jeg skrev til Greenline og fik tilsendt en ny dagen efter. 

Mange af mine Spots tænder automatisk via bevægelse - og mange gange i løbet af en dag. Det fungerer helt fint. Ligesom dæmpning også fungerer fint. 

 Jeg redigerede lige min post, jeg fik lige set de kun er 36 grader, og mine spots i køkkenet skal række noget længere end det. jeg var ellers lige ved at trykke køb


Annonce

Jeg har nu fået nogle Diospot 30 v.2 hjem i 3000 Kelvin og Ra 95. Har sammenlignet dem med de Hilux D5 2700K som jeg tidligere har installeret.

Observationer:

1. Hilux har en spredning på 60 grader. Diospot har 38 grader og har en speciel linse som mindsker blændeeffekten. Diospot er mere behagelig at kigge på.

1. På den samme lysdæmper (ELTAKO EUD12NPN) så dæmper Hilux D5 mere jævnt, hvorimod Diospotten dæmper mere ulineært. I starten ikke rigtig nogen reaktion, og tilsidst hurtig dæmpning. Der er Hilux D5 bedre.

2. 3000K er bedre for os end 2700K. Hilux D5 i 2700K er klart gult i farven. 

3. Hilux D5 bliver meget gul når jeg dæmper den. Kan ikke gennemskue om det er meningen. Men det er ikke pænt efter min mening.

Alt i alt, så har jeg valgt at køre med Diospot 30 V2 i 3000K. Udskifter de tre Hilux D5 og må finde noget andet at bruge dem til - hvis ikke der er nogen der vil købe dem til en ok pris (Birkerød :-) ).


Pizzabager skrev den 17-10-2018 21:43:24

 Jeg redigerede lige min post, jeg fik lige set de kun er 36 grader, og mine spots i køkkenet skal række noget længere end det. jeg var ellers lige ved at trykke køb


 Er 36graders spredning som regel for lidt? Jeg er selv ved at vælge spots til hele huset, og har ikke studset over det før nu?

Ved ikke om det er FOR lidt, dem jeg har i køkkenet nu er vist 60 grader, det kommer nok lidt an på hvor mange man har, og hvor højt der er til loftet.

Og så kommer det an på om man ønsker "spotvirkning" 

I mange sammenhænge vil man gerne have så jævn en belysning som mulig. Så man ken se at arbejde alle steder lige godt. Så skal spots have en bred spredningsvinkel, og sidde så de overlapper hinanden hvor lyset rammer. 

Men til mere dekorative formål, så ser det jo godt ud med lidt mindre lys nogen steder.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også