Lysfarve 2700 eller 3000K

Jeg er ved at købe belysning til 60 kvm af huset. Har hvide vægge (Flugger råhvid)

Men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal vælge 2700K eller 3000K. 

Er der nogen der har prøvet begge og har en holdning til det?

--Morten

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

3000 K er noget kold, 2700 K er varmere. Men køb en af hver og prøv.


Der skal spots i et badeværelse. Resten er børneværelser.

Vil anbefale kelvin 4000 og RA 90 på toilet. Den øvrige belysning kelvin 300 og RA 80

Vælg 2700K. Det kommer du ikke til at fortryde. Det giver et behageligt lys, som ikke bliver for koldt. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Annonce

Du skal bruge kelvin 2700 hele vejen det er samme gyldne farve som glødepærer og Ra større end 90 Det sidste siger at farvegengivelse er 90 % af sollystes farvegengivelse. 80 kan gå an men det er at gå på kompromis.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 17-10-2018 19:44:20

Du skal bruge kelvin 2700 hele vejen det er samme gyldne farve som glødepærer og Ra større end 90 Det sidste siger at farvegengivelse er 90 % af sollystes farvegengivelse. 80 kan gå an men det er at gå på kompromis.

Med hensyn til valg af RA-værdi har det næsten ingen betydning om det er RA 80 eller RA 90. Dette kan have en betydning i f.eks. køkkenet eller andre rum, hvor en højere RA værdi vil være at foretrække. Men når du har at gøre med et rum der er malet i hvidt, er det stort set lige meget.

Vi har i vores virksomhed en mockup på et armatur på  RA 80 og RA 90, og næsten ingen kan se forskel. 

Du kan ikke se forskel ved at kigge op i lampen. Det er tøj, malerier, og f,eks, make up der er fesen i farver.

I gamle dage sagde man at man hurtigt kunne køre en slagter eller tøjbutik fallit ved at sætte forkerte lysrør i. Hvem vil købe intetsigende tøj eller grå okse mørbrader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er jeg klar over. nu mener jeg også ved fremvisning af objekter under armatureret. Du skal op i de stærke farver som Feks, rød før du kan se denne forskel. Normen for armaturer der sælges i entreprise sammenhæng er RA 80. De fleste kontorer rundt om i landet samt skoler er ligeså i RA 80.

Som jeg nævnte vil jeg også anbefale RA 90 til køkkenet eller andre rum hvor dette kunne være en fordel. Dette kunne f.eks. være en tøjbutik. Men et rum der er malet i hvidt. Er RA 80 rigeligt. 

Fra min barndom kan jeg huske at damerne gik hen til døren i den lokale tøjbutik, for at kunne se de "naturlige" farver. De må have haft noget dårligt lys.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også