Forsyne ny tavle

PoelseManden
PoelseManden
Postnr: 9700
PoelseManden PoelseManden

Så dette her er det korrekte setup? Hvis jeg skal skille stikledningssikringerne af, skal jeg til at have LAUS udstyr og sådan på, ikke?    Er det så ikke nemmere bare at køre fra HPFI til HPFI? Altså vil det være ulovligt, men stadig sikkert? Har ikke rodet i gravsten før!

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Du skal sikkert ikke have LAUS udstyr på. Det er ofte almindelige sikringer i porcelænshoveder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
PoelseManden
PoelseManden

Jeg har heldigvis en trekantsnøgle fra firmaet, men så må jeg se om det er porcelænssikringer :-) Må se om jeg kan finde de 3 sikringer. Nu igen, hvor jeg ikke har rodet i kabelskabe før, hvis nu der er flere stikledninger i det skab, hvor skal jeg så se om det er den rigtige? Er der opmærkninger på?

Imaster
Imaster
Postnr:
Imaster Imaster

STOP nu...du har tydeligvis ikke forstand på hvordan sådan en installation skal udføres. 

Desuden stiller du rigtig mange spørgsmål som du selv burde kunne svare på inden du kaster dig ud i sådan et projekt.

Det er fint at du gerne vil lave alt dette og at du er i lære, men du bør nok starte med nogle mindre opgaver, indtil du er "god" nok til mere krævende opgaver.

At ligge og rode i gravstenen og tilslutte hpfi relæ'er er en dårlig ide hvis man ikke ved hvad man laver.

PoelseManden
PoelseManden

Jeg ved godt det er en del spørgsmål, men det er da kun for at lære det :-) Lige nu skal han have lavet huset færdigt først, garagen er ikke et projekt endnu, der går lige noget tid, men jeg ville bare gerne høre mig om det hele og få en god baggrundsviden om det, jeg skal ikke rode med det endnu 😁

karl smart
karl smart
Postnr: 2600
karl smart karl smart

Ja det er fuldstændigt uansvarligt at en uerfaren 1års ellærling ligger og roder med det her .

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
PoelseManden
PoelseManden

Nu har jeg jo heller ikke sagt, hvornår jeg skal.. Ligenu er det hus installationen, som jeg har fint styr på! Det er stadig baggrundsviden jeg har fået om flere tavler nu ved installation. Jeg siger mange tak for alle rådende og alt det nye viden! :-)

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Det er godt med noget viden, og få så styr på det med kabelskab inden du kommer til det område. 

Men hvis det er hele hus installationen der ligger for, har du måske endnu ikke fået plomberet måler klemkassen og så kan der afbrydes der. Du må suge viden til dig inden, eller lokke en god kollega med derud når det gælder.

m.v.h. Erik
PoelseManden
PoelseManden

Altså det er modernisering af hele hytten, det er bare fjerner alt gammel installation og så skal alt bare laves nyt, så den er nok plomberet. :-) Jeg tror jeg må lokke en kollega med derud for at lave kabelskabet til den tid ;-) Man må heller ikke rode i kabelskab som lærling, og der skal vidst også være 2 personer, når der rodes med LAUS :-). Men rigtig mange tak!

primo-ct
primo-ct
Postnr: 6760
primo-ct primo-ct

Når nu man er skal igang med at ændre i den nuværende tavle, hvorfor så ikke lige bytte tilgangs ledningerne så de 20A sikringer kommer først. Hvis det da kan lade sig gøre nogen alt for meget bøvl. 

ev elmand
ev elmand
ev elmand ev elmand

Så skal 20 A sikringer holde til alt forbrug. Både det i garage og i huset i øvrigt. Hvordan kan du forklare det fornuftige i det ? ? 

Det har ikke noget med bøvl at gøre, det dur simpelthen ikke.

m.v.h. Erik
primo-ct
primo-ct
Postnr: 6760
primo-ct primo-ct

Jeg ville bruge sikringerne som tarifsikring for hele installation. Jeg ville sætte 25A sikring i, hvis sikringerne i gade-skabet tillader dette. "Tarifsikring" har den fordel, at sker der en fejl i den nuværende tavle, så springer tarifsikringen og ikke ude i gade-skabet. Sandsynligheden for at springe 20-25A ved overbelastning er meget lille i en alm. bolig. Så ved at bytte nogle kabler kunne man få selektivitet på hele installationen og gade-skabet. 

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Tarifsikringer havde man engang netop af hensyn til tarif. Selektivitet mellem stikledningssikringer og installationen plejer ikke at være noget problem, medmindre der er et meget højt antal grupper med højt konstant forbrug.

fase
nl89
nl89
Postnr: 3730
nl89 nl89
S. Fabrin skrev den 20-10-2018 08:27:43

Tarifsikringer havde man engang netop af hensyn til tarif. Selektivitet mellem stikledningssikringer og installationen plejer ikke at være noget problem, medmindre der er et meget højt antal grupper med højt konstant forbrug.

Fabin, du er altså en guttermand. Er fascineret over din hjælp her inde

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Ny el tavle
    Hårde hvidevarer
  2. Fra tavle til under tavle
    Lav-Hus
  3. Ny EL tavle?
    Lav-Hus
  4. Fordele ved ny el tavle?
    Lav-Hus
  5. Ekstra gruppe tavle i Carport