Forsyne ny tavle

Goddag! Jeg er røget på en fusk opgave med renovation af hele huset og mere.

Jeg har bare et hurtigt spørgsmål til mine kære svende herinde, da mine egne svende er gået på ferie, og det er jeg sådan set også 😁

Men jeg vil lige høre.. Hvis jeg skal forsyne en ny tavle ude i deres garage, skal jeg så forsyne fra deres hovedtavle via HPFI eller fra måleren? Jeg er sku kommet i tvivl 😂 Det er et 5x6mm2 som skal forsynes videre.

Jeg ville selv mene fra hovedtavle HPFI til den nye tavles HPFI, men vil lige være sikker.

Mvh. Elektriker lærlingen.

Goddag! Jeg er røget på en fusk opgave med... Vis hele indlægget
43 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville ikke have problemer med at koble den ny 5x6 mm2 på før HPFI relæet i den nuværende tavle. Det vil jeg begrunde med, at når man laver en hovedledning, er den ofte af et mindre tværsnit og derfor er der krav om en hovedledningssikring.

Det med selektiv HPFI relæ har, så vidt jeg kan læse, noget at gøre med stødstrømssikkerhed.


fase

Ja til begge spørgsmål.


fase
S. Fabrin skrev den 17-10-2018 13:46:32

Ja til begge spørgsmål.

 Jeg siger tak. Så blev jeg også det klogere. Lige for en sidste ting:

Hvis jeg ville have trukket et 5x2,5mm2 istedet for, så havde en forsikring været nødvendigt? Lige for at få lidt viden der også :-).

Jeg er et stykke hen ad vejen enig med Fabrin. Den 6 mm2 kan kortslutnings beskyttes af stikledninger alene, Det er så vidt godt nok, indtil man sætter en gruppe mere op i garage. Så overbelastningen skal komme bagud, ved at man har 16 og 13 A sikringer i garage. Men allerede når man ikke ved mere om oplægningsmåde o.s.v. har jeg i hovedet at største sikring for overbelastning af 6 mm2 er 25 A. Så 16 + 13 = 29 er jo lidt mere. Så jeg mener ikke det går an uden forsikringer foran hovedledningen. 

Men stiklednings sikringer ( ude i kabelskab) er elforsyningens ejendom, og jeg mener ikke at de tillader at man bruger dem til beskyttelse af noget efter målertavle. 

Så var det mig der skulle "fuske"  det sammen ville jeg anbringe sikringselement som poelsemanden selv har link til. Desuden koster den jo ikek meget (hvis der er plads i tavlen)


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der skal ikke flere grupper op i den nye tavle, den er fyldt helt ud (det er en lille 13 moduls tavle). Der er plads til et sikringselement ved siden af HPFI på hovedtavlen.

Kablet er gravet ned for sig selv og skal så sidde i en kanal på 1 meter og så i tavlen.

Nej nej, den koster 200kr for listepris, så det er ikke noget som gør ondt og sikringer på 25A koster ikke mere end 8kr stk alligevel. Jeg vil nu gerne lave installationen sikker for ham, så jeg ved ikke hvad der er klogest, nu hvor der ikke skal flere grupper i tavlen.

Hvis du ikke har plads i den nuværende tavle, er du nødt til at udelade forsikringen. Grundlæggende ville jeg nok have løst opgaven på en anden måde, men jeg kender ikke afstanden mellem de to tavler.


fase

Der er plads i den nuværende tavle til en forsikring, som jeg også har skrevet Der er ca. 25 meters afstanden mellem tavlerne.

Der er yderligere 23 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis