Forsyne ny tavle

Goddag! Jeg er røget på en fusk opgave med renovation af hele huset og mere.

Jeg har bare et hurtigt spørgsmål til mine kære svende herinde, da mine egne svende er gået på ferie, og det er jeg sådan set også 😁

Men jeg vil lige høre.. Hvis jeg skal forsyne en ny tavle ude i deres garage, skal jeg så forsyne fra deres hovedtavle via HPFI eller fra måleren? Jeg er sku kommet i tvivl 😂 Det er et 5x6mm2 som skal forsynes videre.

Jeg ville selv mene fra hovedtavle HPFI til den nye tavles HPFI, men vil lige være sikker.

Mvh. Elektriker lærlingen.

43 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du ikke ved sådan noget logisk noget , så er det nok bedst at du holder fingerne langt væk , og kontakter en elektriker , og af hensyn til selektiviteten skal der større stikledningsikringer..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Nu spørger jeg netop for at få det lært.. Jeg har overtaget det fra en anden elektriker, som ikke havde tid mere, så kablet er trukket, jeg vil bare gerne vide Det, om hvad den rigtige løsning ville være.. om jeg skal have fat i et selektivt HPFI eller andet..

Nu skal du tænke på jeg kun er lærling endnu, så i stedet for at flabet svar, så hvad med hellere at lære en kollega den rigtige løsning i stedet for?

Ud over at du er ude i at lave uautoriseret arbejde (din mester har ingen anelse om, hvad du har gang i), så er det umuligt at svare på dit spørgsmål uden at vide, hvad den ny tavle skal indeholde. Så inden vi ved det, kan du ikke få nogen råd. Jeg kan forstå at firmaet er helt lukket p.g.a. ferie.


fase

Ja, vi holder ferielukket i uge 42 😊 Den nye tavle skal indeholde:

• 1 stk HPFI relæ, 4P, 40 A.
• 2 stk 1P+N 13A automatsikringer.
• 1 stk 3P+N 16A automatsikring.

Hvis der et HPFI relæ, skal du tilslutte den ny tavle før HPFI relæet i den nuværende tavle, men selvfølgelig efter måleren.

Et selektivt HPFI relæ har jeg aldrig hørt om. Hvor længe har du været i lære? Hvis firmaet kun er ferielukket i uge 42, kunne du vel sagtens få oplysning om dit problem. Jeg vil da også tillade mig at komme med en (flabet) kommentar: Dit firma skal ikke vide, at du fusker.


fase
Annonce

Jeg mente også det var sådan lige før HPFI  altså i bunden af det😅 Jeg har nu været i lære i lidt over et år. Et selektivt HPFI er en fejlstrømsafbryder som bare reagerer langsommere end et normalt :-) Her er et citat fra en hjemmeside:

 “Selektivitet

En fejlstrømsafbryder kan som ovenfor nævnt være selektiv, markeret med et S. Det betyder, at den ved en evt fejlstrøm, reagerer med en vis forsinkelse”


Og angående det med fusk, så snakker vi meget åbent om fuskeri nede på firma, det er der ingen som siger noget til 😁

Du skal koble på EFTER HPFI i den tavle du kommer fra. Men du SKAL have sikringer der som vi man kalder hovedledningssikringer. De kan være på f.eks. 20 A . Så har du selektivitet imellem dine 16A i garage og sikkert også den anden vej ud imod stikledningssikringer. 

Er det almindelig parcelhus kan de være på 25 eller 35A .

For lige at forklare lidt om HPFI. Hvis du får en afledningsfejl i garage, så vil HPFI der slå fra. 

Men har du 2 HPFI efter hinanden vil enten den ene eller den anden slå fra, nogen gange begge. Så det er en uholdbar sitiuation. Der er ikke krav om HPFI beskyttelse af hovedledninger, derfor skal du koble 6 mm2 kablet på sikringsgruppe, med de 20A sikringer, og forsyning til denne sikringsgruppe skal komme fra FØR HPFI. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Lige så vi er enige. Det er de her for sikringer du mener:

Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg antager, at forsyningen til den ny tavle er 5x6 mm2? Hvis det er 6mm2, har svært ved at se, hvorfor du skulle lave en forsikring til den ny tavle. Kablet er kortslutningssikret af stikledningssikringen. HPFI relæ nr. 2 regner jeg med, at du vil sætte i den ny tavle, så den ekstrabeskytter installationen tilsluttet den ny tavle. 

Kan du ikke henvise til den hjemmeside, som beskriver et HPFI relæ med forsinket udkobling.


fase

Det er et 5x6mm2 som forsyner den nye tavle.

Det nye HPFI er i den nye tavle ja.

Så skal jeg koble de nye forsikringer på, eller er forsyning til HPFI nok?


Her er linket til hjemmesiden med selektivitet, det står et stykke nede:

http://cubus-adsl.dk/elteknik/kompo...r/hpfi.php

Der er yderligere 33 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis