fugebånd eller mørtel fuger

Hr.Sørensen
Hr.Sørensen
Postnr: 3300
Hr.Sørensen Hr.Sørensen

jeg skal til at lave fuger omkring nye vinduer der er sat op.

de eksisterende vinduer i resten af huset er kalkmørtelfuger , men tænkte evt at sætte fugebånd op istedet for at lave kalkmørtel fuger.

huset er fra År 1900 og har solide vægge ..

Input søges 

Gamle men solidt hus fra 1900 :) 
mfrost
mfrost
Postnr: 9400
mfrost mfrost

Drop tanken om fugebånd, det kræver at dit murværk ikke har den mindste fordybning  formås vil der trænge vand ind. Og nu kommer jeg med en holdning der nok træder nogen over tærene.... “fugebånd er for amatørnisser der vil springe over hvorgærdet er lavest og som oftest kommer der er skidt resultat ud af det.” Jeg ville anbefalede. Kalkfuge du kan læs gode råd på,kalk.dk

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

Husk at få noget værk i (hestehår).

Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Ikke tjæret værk iblandet mørtel. 

Tjæret værk bruges som bagstop, hvor fæhår blandes med kalkmørtel for at give sejhed.

mfrost: Her på Sjælland hedder det "At springe over gærdet hvor spinaten gror højest"   

maf
maf
Postnr: 8400
maf maf

Dafa600 er et godt diffusionsåbent fugebånd. Læg rullerne i køleskabet en dags tid før du monterer dem, så har du længere tid til at montere dem inden de ekspanderer.

I Jylland ser vi ikke nødvendigheden af at gøre det mere besværligt end højst nødvendigt

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Dafa600 er ikke egnet til gamle huse med over hundrede år på bagen. Det er hul i hovedet af foreslå sådan en løsning.

Hvordan f..... kan en såkaldt håndværker foreslå noget så tåbeligt.

maf
maf
maf maf

Ikke egnet... ?  det må du lige forklare os, din gamle nisse

christiannielsen
christiannielsen
Postnr: 8700
Rantzau skrev den 16-10-2018 19:09:15

Dafa600 er ikke egnet til gamle huse med over hundrede år på bagen. Det er hul i hovedet af foreslå sådan en løsning.

Hvordan f..... kan en såkaldt håndværker foreslå noget så tåbeligt.

tal ordentligt

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin
Rantzau skrev den 16-10-2018 17:53:11

Ikke tjæret værk iblandet mørtel. 

Tjæret værk bruges som bagstop, hvor fæhår blandes med kalkmørtel for at give sejhed.

mfrost: Her på Sjælland hedder det "At springe over gærdet hvor spinaten gror højest"   

Nej, det tjærede værk skal ikke blandes i mørtlen, det var ment som bagstop. Det ved du vel i grunden godt.

fase
Natur
Natur
Postnr: 0000
Natur Natur

jeg er enig med "nissen".. lad være med at blande nymodens materialer ind i gode gamle huse.. hvis det blot er en "hovsa" midlertidig rep. er det ok - men hvis man gerne vil beholde huset, så lav det ordentligt.. har selv haft bindingsværkshus.. og lavet det ordentligt.(så ordenligt, det kunne blive efter en klamphugger.   - og igen et hus fra 1880, der nær var dødt efter "plasticmalingsguden" havde været forbi   ) så jeg har desværre også set skrækeksempler..

Viljen til at ville, giver evnen til at kunne!
maf
maf
maf maf

Hvad har “midlertidig, hovsa, klamphugger og plasticmaling” at gøre med fugebånd? 

Det er et godt produkt, som fugemanden giver garanti på helt på højde med hans polymerfuge. 

Lad nu være med at skræmme andre med ammestue historier skabt af fordomme, der stammer fra mangel på praktisk erfaring og viden om emnet. 

Bare en tanke. God aften

Hr.Sørensen
Hr.Sørensen
Postnr: 3300
Hr.Sørensen Hr.Sørensen

Jeg tror bare jeg holder mig til mit jura kalk mørtel med fæhår det er jo nemt nok at arbejde med 

Gamle men solidt hus fra 1900 :) 
Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Undskyld - selvfølgelig skal jeg tale ordentlig, men det irritere mig når selv fagfolk fortsætter med at foreslå løsninger der erfaringsmæssigt skader mere end det gavner.

Det irritere mig særligt når der spørges til løsninger der burde gavner ejerne af gamle huse og ikke hensynet til håndværkeren.

Der er utallige eksempler på uhensigtsmæssige materialer på gamle huse. Tømrer der har brugt tjæret værk som bagstop, men anvendt værk på stenkulstjære. Tømrer der fuger med tættere materialer end kalk fordi det er lettere.

Hr. Sørensen nævner at huset er fra år 1900. Det betyder med 99,9 % sikkerhed at huset er opmuret i kalkmørtel. Det betyder også at bagstop og fuger omkring døre og vinduer skal have mindst samme fugttransmitterende egenskaber som mur og mørtel.

Det har Dafa600 ikke uanset hvad maf påstår.

Kald det bare ammestuehistorier, men jeg har hårde beviser der dokumenterer mine påstande som er sammenfaldende med erfaringerne på Center for Bygningsbevaring i Raadvad.

Jeg er ikke ene om mine oplevelser. Min gamle nabo som desværre er død for mange år siden, var en særdeles dygtig tømrer og snedker. Han beklagede sig jævnlig over den ringe uddannelse og standard hans fag havde udviklet sig til. Han kaldte dem montører.

Heldigvis ser det ikke så sort ud, for der findes stadig mange dygtige træfolk, men man skal lede efter dem.

... og så skal man også være villig til at betale for deres tid og evner. Det er ofte det billigste i det lange løb.   

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Jeg giver ikke fem potter pis for garantier som maf læner sig op ad. Ved nærlæsning dækker garantien kun produktet, men ikke følgevirkningerne.

Jeg husker tydelig en af mine bekendte der malede nogle træsøjler med en maling leveret af et stort dansk firma. Efter kort tid begyndte søjlerne at udvise tegn på råd og svamp.

Fabrikanten påstod at malingen ikke var nedbrudt og afviste klagen. Undervejs kom vandvittige påstande i spil. En tømrer påstod søjlerne var uhensigtsmæssigt udført. Huset var opført i 1918 hvor nævnte træsøjler havde stået uden problemer indtil de fik påsmurt det elendig fluidum næsten hundrede år senere.

Min bekendt lod sig ikke skræmme og pudsede sine advokater på dem. Tømrernes faglige kvalifikationer blev fra kompetent side afvist.

Detaljerne i udfaldet husker jeg ikke, men det kom til et forlig hvor min bekendt blev holdt skadesløs.

Den historie ønsker jeg ikke Hr. Sørensen oplever.

Vil du være med? Log ind for at svare.