Udendørs gelænder?

Der mangler et gelænder ved min hoveddør - tidligere var der et metal gelænder, men det er fjernet inden jeg købte huset og med to små børn, så vil jeg gerne have sat et op igen, men jeg kunne godt bruge nogle input.

Det jeg forestiller mig er, at jeg ved bunden af trappen længst væk fra muren fjerne nogle brosten og placerer en træstolpe i jorden med et pælebor. Oppe ved siden af døren placerer jeg ligeledes en stolpe op ad muren, hvorefter det vel bare er et spørgsmål om at sætte 2-3 planker mellem de to stolper og male det hele. 

Hvordan sætter jeg bedst stolpen oppe ved siden af døren fast i murstenvægggen? Altså hvad kan jeg få til at sidde tilstrækkeligt godt fast i muren, så det kan holde stolpen og gelænderet?

Har I et bud på en bedre løsning, som er rimelig økonomisk?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud for døren borer du et par kilebolte/expantionsbolte i væggen. Benyt en type, hvor du kan skrue bolt, der er lang nok til at gå gennem træet og ind i kilebolten.


fase

Sådan en murstensvæg er ret let at få noget til at holde i. Almindelige 8 mm rawlplugs med 5 mm træ skruer holder rigtig meget. Jeg har den erfaring at det er bedre i mursten end kilebolte. 

De skal have en længde så de når igennem din stolpe plus 50-60 mm mere


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også