CNC eller lasergravering af bryllupsinvitationer

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er rette forum eller ej. Men jeg prøver.

Leger med tanken om, at kommende bryllupsinvitationer skal laves i træ plader på godt 7x10 eller 8x12cm. Der skal enten CNC fræses eller lasergraveres tekst i pladen.

Nogen idéer om, hvad der vil blive bedst? Er selv mest på laser gravering.
Noget jeg skal tage højde for, før jeg går videre med at undersøge mulighederne?
Hvad tænker I, det vil ligge på prismæssigt, hvis der skal laves cirka 40 identiske invitationer?

Jeg er i tvivl om, hvorvidt det er rette forum... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

De billeder der er lagt ind er tydeligvis laserskåret overalt.

Man regulerer strålens intensitet, så den enten skærer, eller graverer.

Her er der tale om begge fremgangsmåder.

Hvis du selv er i stand til at designe invitationen på din computer,

er det en smal sag for en laser.

En hobbylaser er faktisk bare en printer med en laserenhed på og hastigheden den graverer med, er sammenlignelig med en alm. printer.


Og så lige det lidt sure opstød til nogle "flittige" skribenter !

Så spørger Feuer om hjælp og vejledning, så de der ikke har kendskab til laserbearbejdning,

skaber faktisk mere tvivl , end hjælp.


Johnny cnc

Jeg har en kollega der gør en del i sådan nogle ting.

Ham kan vi spørge.


Johnny cnc

Kommentar til de "det sure opstød".. Det er faktisk ret relevant, det der bliver kommenteret.. når en "ikke kendt med branchen, spørger.. så er det da for hulen relevant at svare, som indlæggene viser..
Jeg mener selv, at trådstarter er gået i "photoshopfælden, med at alt bare er "print til CNC" / eller laser whatsoever..
Men jeg tror ikke, at prisen for at få lavet dette, vil behage..


og i min optik er det bare - som @ev elmand skriver.. penge der kunne være brugt bedre.. 

Har selv været til et "event" med champagne / flot bil" m.m. - det holdt omkring 1 måned.. og kostede ca. 250.000,-
og de andre vi har deltaget i, er nede på jorden, og holder endnu..
vi kan hygge os mange år, for de penge..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg føler mig da " lidt ramt " af Johnny CNC da jeg er ivrig skribent på denne side. Jeg forsøger kun at give gode råd der hvor jeg har forstand på noget. Men jeg synes heller ikke have givet udtryk for andet i mit indlæg. Det omkring det tekniske er mere ment som spørgsmål. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Økonomien i et bryllup, skal jeg nok selv tage mig af. Men jeg spørger jo sådan set også af ren interesse, da det ikke er på andet end idéplan i skrivende stund. Det er jo netop for at afklare mulighederne. 

Jeg er ikke faldet i nogen Photoshop fælde og synes da på intet tidspunkt, at jeg har været i nærheden af at give udtryk for, at det er 'bare' noget som helst? Og jeg har ingen forventninger om, at det er gratis. Men jo, selve design delen er 'bare lige' eftersom jeg selv kan lave designet og eksportere i hvilket som helst filformat. Men nej, er hverken i besiddelse af Cnc fræser eller laser, og besidder ingen kompetencer eller viden på området. 

Det er vel derfor jeg spørger? 

Laserskæring/gravering i træ er ikke dyrt. Der findes efterhånden de fleste steder i landet fablabs, f.eks. på biblioteker, hvor man typisk skal betale for materiale men hvor det er gratis at bruge maskinerne.

Ellers findes der cotter.dk, som kan lave det. F.eks er https://cotter.dk/skilt-til-pernill...jewellery/ så vidt jeg kan se lidt hen af hvad der efterspørges. Jeg har fået lavet nogle ting i akryl hos cotter, og det er ikke specielt dyrt.

Lidt input til priser fra en med en CO2 laser


Som Jenshøj skriver er der faktisk ved at være mange steder i landet hvor du selv kan lave disse og kun betale for materialer, og så selføjelig med din egen tid. Der er ofte ved disse gratis maskine en max tid du kan bruge af gange for at flere kan komme til. 

Nu ved jeg ikke hvormange du vil lave eller størrelsen på dem, men jeg kan give en eksempler jeg tidligere har lavet. 


Det er nogen trofæer i 20 x 50 cm men ca 50 % af over fladen graveret. De kom til at koste 19 kr pr styk plus materiale pris inklusiv moms. Der blev i den omgang lave 250 stk.


Det skal siges at prisen er meget afhængig af design da gravering tager lang tid i forhold til at skære noget ud. 


Håber du kan bruge mit input og du er velkommen til at stille flere spørgsmål 


PS: er den kollega Johnny cnc skrive om

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis