Spørgsmål til ældre væg konstruktion / opbygning

Håber virkelig der er nogle garvede bygge mennesker her, som kan hjælpe mig med at identificere hvilken væg jeg her står med.

Det er en skillevæg i en bolig fra ca. 1940'erne  +/-
Fik oplyst af min bolig afd. at disse vægge skulle være koksvægge, men når jeg googler koksvægge så refereres der til en 'massiv' væg med 'koksfyld', så enten var en koksvæg anderledes i 1940'erne?
eller også leder de mig på vildspor.


Når jeg banker ikke hårdt med knoerne på den ryster hele væggen... og lejligheden, skabet i køkkenet som sidder på væggen der støder op til denne væg er ved at falde ned og døren får sig en god rystetur.

på ydersiden er der et lag savsmuldstapet, under det er det noget mærkelig klumpet noget som mere ligner gasbeton, men det er komplet smuldret inde bag tapetet. Det må være det der holder på tapetet og fylder måske  1/2 cm  ...selvom det er svært at se hvordan det holder tapetet, når det smuldre sådan.  

Bag  ved det smuldrende materiale er der noget jeg vil identificere som et træskelet i vinkler med luft imellem og det er her jeg ville mene at var det en koksvæg, så ville der være koksplader og ikke et træskelet.
i så fald burde kokspladerne vel enten  være indimellem skelettet eller på hver sin side af det??

Har jeg helt misforstået noget her?



9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har såmænd det vi i gamle dage kaldte “rør og gips”: væggen er fra grunden bygget op af et træskelet. Hvorpå man har sømmet tagrør eller halm. Udenpå et lag kyllingenet, til at holde på den pudsning der blev kastet på. Om der skulle være en “hulmur” i væggen kan du finde ud af ved at måle tykkelsen. Og om man har fyldt med koks er du kun vidne til. Det var den måde man lavede lette skillevægge på i ældre tid. Dem står der mange af endnu.


 

Beskrivelsen tyder på en væg lavet af to lag brædder, hvor der sømmet net som Uldal beskriver det. I gamle dage blev det også kald en spansk væg. Der er næppe koks i væggen. Boligforeningen har "koks" i beskrivelsen. Det er vist det eneste koks, der er.


fase

Godt Fabrin! Jeg kunne s.. ikke huske spansk væg! Jeps. PS til tovholderen ...den er nem at vælte, men sviner uhyggeligt!


 

Tak begge 2 for uddybende svar 

Er det så ikke meningen der skal være noget i hulrummet?

Jeg har store problemer med lavfrekvent støj som jeg har læst meget om og erfaret meget om gennem min oplevelser i min bolig hvor alt, både gulv og vægge, særligt denne væg, pga Køleskabet (som jeg nu har haft 3 forskellige af, uden noget ændre sig),  vidersender resonans i hele lejligheden
 Det der skulle stoppe frekvenserne er isolering, hvilket jeg altså mangler her... kunne man mon forestille sig  denne væg er synderen til mit brumme/rungende støj helvede?

Uldal : 'Om der skulle være en “hulmur” i væggen kan du finde ud af ved at måle tykkelsen.'
-Kan du uddybe dette, er ikke helt klar ind i termerne og forståelsen?

 S.Frabrin : 'en væg lavet af to lag brædder'
- Når du siger brædder ser jeg noget sådan en hel flade med flade træbrædder ala dette foto, er det det du mener?
Det der sker i denne væg er svært at gennemskue, det føles som firkantet træstænger ca. 5 cm diameter, troede det var et skelet men bliver alligevel i tvivl.. bare mærkelig hvis der så lige er et enkelt hulrum lige der hvor dørhåndtaget er røget igennem tapetet


Ja, væggen er lavet som et stort X af brædder. Brædderne kan have forskellige dimensioner. Det er ikke en hel flade, men brædderne er sømmet sammen med lidt afstand i mellem.


fase
Annonce

Du kan læse mere om vægtypen her:


https://www.bolius.dk/indvendige-vaegge-af-braedder-og-puds-18953/

Hvis dine køleskabe laver hørbar resonans, står de ikke på gummifødder. Prøv med filt under skab/bord/hylde, hvor dine skabe står. Du kan også bag på skabene kontrollere, at kompressoren sidder i sine gummiholdere og ikke står op ad skabet direkte.


 

Desværre Uldal, jeg har prøvet alt, men vibrationerne går gennem væggene, ikke gulvet...  har brugt lyddæmpende gummi, flamingo, indpakningsplast, dørmåtte, badeværelsesmåtte mm og placeret lyddæmpende gummi under kompressor.
Det er et fritstående køleskab der står ud fra væggen og ikke op ad nogle skabe

det er det samme issue når eks. mikroovn kører... og den står på faste køkkenbord. 

Det vil formentlig hjælpe hvis du bryder væggen ned og opfører en ny i fibergips med rockwool i skeletet.

Den nuværende væg er vel heller ikke så tyk? 60-70mm?

I bræddevægge som din, er brædder sømmet på kryds og tværs, så der er intet der bryder passagen mellem overfladen på begge sider af væggen, derfor transporter de lyden rigtig godt.

Du kan lave en bedre væg med en tykkelse på 100mm, men den bliver rigtig god ved 150mm da du her kan lave et afkoblet skelet mellem begge sider af væggen.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis