Test jordforbindelse

Sbh7600
Sbh7600
Postnr: 7600
Sbh7600 Sbh7600
Søren O skrev den 16-10-2018 19:44:08

Hvis du vil forbinde 0 med jord, sætter du en stump ledning i 0-benet i stikproppen, og den anden ende af ledningen i jord-benet i stikproppen. Ved derefter at sætte stikproppen i stikkontakten afprøver du jordingen i stikkontakten.

Nu jeg har jeg lige prøvet i den kontakt jeg lavede, den slog ikke hpfi fra. 

Skal jeg så drage den konklusion at jord ikke virker som den skal. 

Mvh
Stefan H. 
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Nej, det skal du ikke. Du skal konkludere, at den måde til at afprøve jordforbindelsen ikke virker. Du har fået anbefalet andre måder at prøve, om din jordforbindelse virker, på.

Prøv den metode med en pære, som du forbinder til fase og jord, så skal relæet koble ud.

fase
Sbh7600
Sbh7600
Sbh7600 Sbh7600

Prøver jeg nu jeg ikke lige en 15W pære men mad 25W vil det kunne bruges ?

Mvh
Stefan H. 
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Nu kan jeg ikke se, hvad du viser på billedet. Men den stikprop, du før brugte til at afprøve jordforbindelsen med, bruger du nu på den måde, at du tager de to ledninger fra fatningen med pæren og forbinder til fase og jord i stikproppen. Sæt det i en stikkontakt og tænd, hvis den ikke er tændt. Falder relæet nu ud, virker din jordforbindelse. Det er selvfølgelig en forudsætning, at der er jordforbindelse  i stikkontakten.

fase
Sbh7600
Sbh7600
Sbh7600 Sbh7600
S. Fabrin skrev den 18-10-2018 17:03:10

Nu kan jeg ikke se, hvad du viser på billedet. Men den stikprop, du før brugte til at afprøve jordforbindelsen med, bruger du nu på den måde, at du tager de to ledninger fra fatningen med pæren og forbinder til fase og jord i stikproppen. Sæt det i en stikkontakt og tænd, hvis den ikke er tændt. Falder relæet nu ud, virker din jordforbindelse. Det er selvfølgelig en forudsætning, at der er jordforbindelse  i stikkontakten.

Det er jeg med på, men ledningerne skal vel have samme tilslutning i i stikprop som på fatning N og L 

Mvh
Stefan H. 
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Nej det er fuldstændig ligegyldig. Bare monter de to ledninger i stikproppen og i med stikket.

fase
Sbh7600
Sbh7600
Sbh7600 Sbh7600

Der var ikke nogen relæ der faldt ud 🤔

Mvh
Stefan H. 
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Så dur din jordforbindelse nok ikke. Er det ikke dig, der har en far som er elektriker? 

På dit sidste billede kan jeg ikke se jordbenet i stikproppen, er det der?

fase
Sbh7600
Sbh7600
Sbh7600 Sbh7600

Jo havde en far, han døde desværre i sidste måned pga. kræft 😔

Mvh
Stefan H. 
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Hvad viser sidste billede. En stikprop med 1 ledning monteret ? 

Jeg kan ikke se den anden ledning og heller ikke et jordben på stikprop. 

OK nu ser jeg jordben.

Må jeg lige gentage et spørgsmål fra tidligere som jeg ikke tror ¨du har svaret på. 

Er der gul/grøn ledning i den stikkontakt indvendig som du henviser til. Eller prøv at ´tage et billede af ledningerne.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
S. Fabrin
S. Fabrin
S. Fabrin S. Fabrin

Hvis du flytter ledningen fra jordforbindelsen op i nulledningen, kan du lige prøve om din pære virker. Gør den det og den ikke kan få relæet til at falde ud dur din jordforbindelse ikke.

fase
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Jordforbindelse?
    Belysning
  2. Jordforbindelse
    Lav-Hus
  3. Jordforbindelse
    Lav-Hus
  4. Test om jordforbindelse er blind
    Belysning
  5. Jordforbindelse