m2-pris på råhus

Hej

Jeg har brug for lidt input i forhold til en forventet m2-pris på et råhus (trykprøvet, fuldt isoleret og med facadesten), da de priser jeg umiddelbart har fået oplyst ved byggefirmaer virker utroværdigt høje.

Vi påtænker at opføre en villa i 2 plan, ala denne:

http://www.uldumhuse.dk/plantegning...terre.aspx

dog med en lidt anden planløsning, men det burde jo ikke umiddelbart betyde det helt store for prisen. Størrelsen bliver omkring 180 m2 bolig og 70 m2 muret garage. Asfalttag, fuldmuret og terasse ovenpå den nederste del af huset således vi kan nyde udsigten derfra. Ellers ikke noget ekstravagant.

Jeg ved godt det er svært at give en pris når man ikke kender materialevalg eller tegninger, men et forsigtigt bud ville være velkomment. En. alm. "typehus-agtigt" villa ville jeg anslå til omkring 9000 kr/m2 for et råhus. Jeg vil derfor mene at hus skulle koste omkring 11-12.000 kr/m2, men hvad siger de kloge herinde? :-)

Hvis der er brug for yderligere oplysninger siger i bare til....

På forhånd tak

mvh Henrik

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Et råhus er ikke lukket, har ikke noget tæt tag og kan ikke trykprøves. Tilslutningsomkostninger (el, vand, kloak, varme, tele) er ikke en del af råhusentreprisen.

De 9000 kr/m2 er dog ikke helt forkert. 




Uden og vide det - tror jeg ikke du får et firma til og lave et “råhus” med tæt dampspærre, trykprøve  det - og du så bagefter sætter lofter og el op, med fare den ikke kan gå igennem tryktest bagefter  

Hej.

De beskrevet priser ovenover er ikke realistiske ift. mangel på håndværker og alt det byggearbejde der er igang. 

Håndværkerne får mere i løn grundet manglende arbejdskraft så entreprenørene mister penge på de sager de har igang og tager mere for de sagder de giver tilbud på.

Et færdigt hus ligger på omkring. 16.000 kr pr. kvadratmeter for tiden.

Så et råhus som du beskriver svar til de omkring 11-12.000 kr.  pr. kvadratmeter.

Du skal hvert fald vente 2-3 år før vi nede i de prisklasser igen hvis der altså ikke snart sker et krak  i den hele danske økonomi som i 2007/2008.



Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Ja, markedet er lidt overophedet i øjeblikket hvilket jeg godt er klar over. Det var også derfor jeg oprettede denne tråd - omvendt vil jeg dog heller ikke snydes og har derfor brug for at have en "reference-pris"....

Det kan være det ender med at jeg selv må stå for entreprisen (med hjælp fra en bekendt som er projektleder i et byggefirma) da jeg kender både entrepenører, VVS'es, Murer, maler, tømrer og elektriker.... Der er nok mange penge at spare i øjeblikket.... :-)

Annonce

Hvis du “kender” alle typer håndværkere, hvem skal så lave råhuset? Du er vel ikke ved at skrue et projekt sammen på sort arbejde?


 

Nej - det jeg mener, er at jeg kan få det til en "normal" pris.... eller en pris hvor de ikke tjener på det (altefter hvor godt jeg kender dem - flere af dem har tilkendegivet at vi godt kan finde en fornuftig pris). 

Det kan ikke lade sig gøre at bygge et hus sort i og med at banken også skal se hvad pengene bliver brugt til, og det har jeg heller ikke lyst til med så stort et projekt. Men derfor kan man jo godt sikre sig at man ikke betaler for meget.... Under alle omstændigheder maxer vi ud på budgettet...

Den må du lige forklare lidt bedre.  


Du vil ikke have det lavet sort. Men du kender håndværkere der ikke skal tjene på det.

Lad mig give et eksempel for at forklare hvad jeg ikke forstår: 

Du kender en elektriker, der vil lave det. Det er ikke sort arbejde. Der skal ikke tjenes penge på det.  Det vil så sige: elektrikerens mester skal sende ham ud og  lave noget arbejde der ikke giver overskud, hos dig, istedet for at sende ham et andet sted hen hvor han kan æave overskud?


Og hvis alle dem du kender er selvstændige er det vel det samme ?!

Jeg personligt, kender ikke nogle firmaer der ikke vil tjene penge på det arbejde de laver. 

Det er venner og bekendte der alle er selvstændige. Hvis de normalt får 500 i timen får jeg det måske til 300 således deres udgifter er dækket. Jeg har lavet indkørsler, ordnet haver, malet, flyttet osv gratis for dem de sidste ti år, så de er indstillet på at hjælpe den anden vej. Men da der skal være underskrifter på det hele kan det ikke blive sort - men der er jo ingen der siger at de skal tjene på det....

Det er venner og bekendte der alle er selvstændige. Hvis de normalt får 500 i timen får jeg det måske til 300 således deres udgifter er dækket. Jeg har lavet indkørsler, ordnet haver, malet, flyttet osv gratis for dem de sidste ti år, så de er indstillet på at hjælpe den anden vej. Men da der skal være underskrifter på det hele kan det ikke blive sort - men der er jo ingen der siger at de skal tjene på det....

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også