klikgulv på fliser

Hejsa

Ude i vores entre har vi et eksisterende flisegulv. 

Da vi ikke er super begejstrede for fliser (og slet ikke de nuværende fliser) vil vi gerne lægge et lineleums klikgulv istedet (marmoleum click fra forbo). Men jeg er i tvivl om hvor simpelt det kan bygges op.

Det eksisterende flisegulv er udemærket plant (bortset fra fugerne) så egenligt ville jeg jo helst købe et tilpas tykt underlag til klikgulvet (med dampspærre) også lægge det direkte ovenpå fliserne. 

Men jeg er lidt nervøs for om underlagene kan håndterer de højdeskift der er ved fugerne. Er jeg nød til at starte med flydespartel for at få et ordentligt resultat ?


Ask
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Læs på underlagets dokumentation hvor et ujævn gulv det kan bruges på.

Hvorfor dampspærre under?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Selve gulvet "spiser" +/- 2 mm. pr 2 m. uden noget underlag.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har nok 4-5mm nogle steder. Men vil det sige at gulv plus et underlag der kan tage 3mm vil gøre det? 

Omkring dampspærre så er betondækket som fliserne ligger på lavet i 1999, og har efter tegninger ikke nogen dsmpspærre i sig. Som jeg læser gulvets dokumentation skal der derfor være dampspærre under flydegulvet 


Ask

Kan du ikke tá en ekstra dag og banke de fliser op, slibe gulvet og lægge klik klak? Så undgår du højdeforskelle ved dørene osv


 

Der er lidt 2 detaljer i forhold til fliserne. 1) at der står et stort opbevaringsskab (5 højskabe sat sammen som er fyldt godt op med ting) som også skal være der bagefter. Det kan man selvfølgelig pille helt ned og sætte op igen, men det gør ikke ligefrem projektet nemmere.  2) At der er gulvvarme, så fliserne skal tages lidt forsigtigt op.

Tanken var derfor egenligt at købe ekstra lineleums fliser også kunne man i første omgang lægge klikgulvet hen mod skabet (uden at flytte det). Hvis vi så senere tog skabet ned havde vi så ekstra fliser klar til at lægge gulvet helt mod væg i den side.

Der er nok højde ved døre mv. til at det burde gå at lægge det ovenpå fliserne. Er godt klar over at det er doven løsningen, men når man regner skab, flise forsigtighed, betonslibning (som ikke ligefrem er mit ekspertise område) mv. med så snakker vi nok nærmere 3 ekstra dage (og en forbandet masse støv).


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Brug lidt tid på forarbejdet.

Det tager ikke lang tid at lægge Marmoleum Click, og vælger du ensfarvede fliser, er der stort set intet spild.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Jeg foreslog at hugge fliserne væk, fordi du har op imod en halv centimeters forskel i højden. Det går ikke ustraffet hen.


 

uldal skrev den 16-10-2018 07:09:13

Jeg foreslog at hugge fliserne væk, fordi du har op imod en halv centimeters forskel i højden. Det går ikke ustraffet hen.

 Fair og råd modtaget. Det jeg ikke helt forstår er hvordan jeg får et glat underlag af at fjerne fliserne. Så er der jo pludselig fyldt med rester af fliseklæber og sliber man dem væk med en beton sliber laver man vel også nemt lidt ujævnheder i betonunderlaget? 


Ask

Er det fliserne der "tander", er det lunker/forhøjninger... ?

Et par billeder, der viser problemet ville hjælpe.


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.

Ja du banker det gamle fliselim af gulvet og retter gulvet op med gulvspartelmasse således lunkerne fjernes.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også