Kiprelæ - muligt at aflæse tilstand?

I forbindelse med et nyt hus, skal jeg have monteret kiprelæ’er til styring af alle lyskilder. Relæerne skal kobles til en central styring på en computer (dvs lidt ala hjemmebrygget ihc).

Jeg er i tvivl om præcist hvilken type relæer jeg skal benytte.


Jeg vil gerne kunne aflæse tilstanden på relæet (tændt/slukket), men er det muligt på nogen typer kiprelæ?


Jeg har tænkt om det kan lade sig gøre med et kiprelæ med 2 slutte, hvor den ene kobles til lampestedet og tænder som normalt, og den anden så kobles til en sensor, der kan sende svagstrøm igennem, og på den måde aflæse om der er åbent eller lukket.  Denne løsning kræver at de to 2 kredse er isolerede fra hinanden, da styring jo kun kan klare svagstrøm, og jeg har ikke kunnet læse mig til om det er muligt.

De opsætninger jeg henter inspiration i, bruger alle relæer uden 2 faste indstillinger, dvs der skal være strøm på styringen hele tiden, når relæet skal være tændt. Dette ville jeg gerne undgå, da det bla. Betyder at lys ikke vil virke, hvis styre-enheden pilles fra fordi den skal opdateres eller lignende.


Elektrikeren er ikke til så meget hjælp i denne retning, da det ikke virker til at han forstår hvad det er jeg prøver at opnå - men han vil gerne koble det hele sammen, når bare jeg lavet planen for det.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kiprelæer kræver pr. definition ikke spænding for at være sluttet hhv. åben, så jeg synes du blander kiprelæer og normale relæer sammen.

Hvad med at bruge en optokobler til at afgøre om der er spænding på udgangen af kiprelæet eller ej. Optokobleren vil isolere 230V spændingen fra dit lavspændingssystem. Dette kræver godt nok, at montagen udføres med stor omhu, så der ikke kan optræde kortslutning mellem 230V og lavspændingen.

Velkommen på lds.

Hele præmisen med at bruge kiprelæer, ( i edb sprog flip/flop ), er grundlæggende at gå efter så mange problemer som mulig. 

Du nævner selv den ene at du ikke ved hvordan kiprelæ står, da den skifter på samme  impuls ved sluk/tænd.

Selv efter at du har skiftet skal du have denne stilligs tilstand ind i styring som besked. Altså får du et antal indgange fra afbrydere, pir sencorer, lysmålere, bevægelses meldere o.s.v.  Uden at vide noget om størrelsen på din installation så kan det være måske 30. Skal du så tænde 20 kiprelæer skal du igen have disse som indgange altså 20 mere. Denne interface imellem pc og verden udenfor koster for hver enkelt.

Du skal have et lille overdrage relæ for hver udgang, som skal stå med spænding på spole for at være tændt. Det vil sige at din styring sætter en udgang når visse betingelser er opnået, Typisk i et værelse når du trykker på en knap, så går styring on og når du trykker næste gang så går det off. Det er et kiprelæ men inde i styring. Så kan du udvide med at den slukker efter en vis tid hvis du har holdt knappen inde i 3 sekunder, eller slukker hvis der ikke registreres bevægelse på f.eks. gange.

Problemet med at det skal opdateres og derfor ikke kan holde lyset tændt kan du sagtens løse mere smart. Du monterer en lille elektronik afbryder parallel på alle udgange. Så kan du tænde disse efter behov, i denne situation.

Jeg har et antal sådanne styringer på en fabrik. Når man kommer ind i et rum er der ved centrale døre monteret et LK svagstrømstryk med 4 knapper som tænder i dette rum, og måske næste hvis det geografisk passer. 

SLUK ALT 

Trykker man øverste tryk på midten ( 2 tryk samtidig) i 3 sekunder blinker alle 4 lysdioder og næsten alt lys slukkes. Der er kun enkelte lamper i gange som så slukkes efter 10 minutter. 

Det vil sige at hvis man har glemt at man ikke var sidste mand, men der stadig sidder en ved en maskine ( Eller på lokum ) , må vedkommende rejse sig og finde et sted at tænde lys igen. I modsat fald bliver mørk - mørk - og det er faktisk noget farligt at finde ud forbi maskiner og paller. 

Jeg har så et lille stik ( 8 polet edb udtag ) Der til hører en modpart som indeholder 1 stk. plus og 7 afbrydere. Med den kan jeg holde lyset tændt over hele linjen selv om der ændres i program. 

Glem alt om kiprelæer det vil kun bringe dig i problemer.





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Kiprelæer er en god ide til visse anvendelser, i min lejlighed har jeg flere som alle sidder i sikringsskabet (DIN skinne). De har et lille vindue hvor relæets stilling vises mekanisk med en gul "tap".

De er god løsning til f.eks. en lang gang med adskillige kontakter til loftslyset, eller til trappelyset mellem to etager, hvor de er meget nemmere at bruge end korrespondance.

Men til jonaskp's spørgsmål er de nok ikke det rigtige. Det vil nok være bedre at bruge almindelige relæer, og lave en løsning ved styringen så relæerne kan styres direkte med kontakter i nødstilfælde.


Hej,

Du er ved at opfinde allerede eksisterende produkter! 

Jeg forstår godt, at du ikke er interesseret i IHC, men tag et kig på Siemens logo8!. Det er blot en plc, som kan det du efterspørgser og som ikke koster en formue. 8 ind- /udgange koster omkring 800 kr.


/K

Siemens logo er blot en af de billige, der er også Moeller easy og andre med lignende funktioner. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Ja, der findes et hav af plc’er, som kan bruges til formålet - sikkert også nogle, der er billigere! Personligt syntes jeg, at Siemens har rigtig god support samt dokumentation og deres software koster ikke alverden. 

Den eneste ulempe ved en plc løsning er, at man skal “nørde” lidt mere i det end med det gængse “inteligente” systemer. Fordelen er så økonomien og at der ikke sidder en producent, der skal bestemme hvad du kan.


/K

Jeg har den opfattelse at sådan noget " hjemmelavet" program ofte ikke er noget værd ved en eventuel hushandel. Der kan ofte mangle logik og dokumentation, så den nye ejer hurtig gr fast i problemer, hvis der skal ændres. Så det har mere tendens til at skræmme købere væk.

Det er ligesom med huse bliver det alt for nørdet tegnet, så er der kun få købere.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
efry skrev den 14-10-2018 16:47:16

Kiprelæer kræver pr. definition ikke spænding for at være sluttet hhv. åben, så jeg synes du blander kiprelæer og normale relæer sammen.

Så har jeg måske formuleret mig forkert, for jeg er godt klar over forskellen. Min pointe var at alle de løsninger jeg har set, har brugt almindelige relæer, og jeg har overvejet om kiprelæ kunne være en bedre løsning.

Det kan jeg så forstå på svarene at det absolut ikke er, og at der ikke findes en nem løsning på problemerne med kiprelæer.

KSC skrev den 14-10-2018 18:32:08

Hej,

Du er ved at opfinde allerede eksisterende produkter! 

Jeg forstår godt, at du ikke er interesseret i IHC, men tag et kig på Siemens logo8!. Det er blot en plc, som kan det du efterspørgser og som ikke koster en formue. 8 ind- /udgange koster omkring 800 kr.

Er det ikke næsten altid det gør-det-selv folk gør, når de begynder at nørde lidt med ting?   

Jeg indrømmer at jeg kendte ikke til Siemens Lgo8 eller lignende løsninger. Jeg skal have kigget lidt ind i hvad de reelt kan.

Men en af tankerne bag ikke bare at bruge IHC, var at jeg gerne vil undgå et proprietært og lukket system. Jeg vil gerne have mere fleksibilitet og frihed til at lave intelligent styring, uden at være bundet til en specifik producent.
Så det ikke kun er afbrydere og lampeudtag der snakker sammen, men også bevægelsessensorer, varme- og ventilationsanlæg, dør- og vinduessensorer, geo-fencing koblet op på smartphone, sammenspil med overvågningskameraer osv.


Og så fordi jeg synes at det er rigtigt interresant at nørde med og finde frem til alle de muligheder der kan være.


Jeg kan derudover heller ikke lige umiddelbart finde Logo8 til 800 kr, det billigste jeg lige hurtigt kunne opstøve var 1.400 kr., men løsningen er stadig billigere end separate relæer, samt styring, det er klart.

Og tak til alle for svarene.

Det tyder på at årsagen til at jeg ikke har kunnet finde særligt meget information om kiprelæer brugt på denne måde, simpelthen er fordi at det ikke er hensigtsmæssigt.

Jeg regner med så at gå over til at bruge almindelige relæer istedet for.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis