Grundfos pumpebrønd - hvordan gennemføre el-kabel?

Hej.

Jeg har fået installeret en pumpebrønd ved mit hus og selve kloak og "pumperør" er blevet installeret.

I morgen er der en gravemaskine på min grund og jeg vil gerne have den til at dække brønden til med jord, når den alligevel er der.

Men el-kablet er ikke ført igennem brønden endnu, så mit spørgsmål er - hvordan gør man det?  

Er det blot at bore et hul i brønden og trække kablet igennem en gummi manchet? og hvor højt i brønden skal man i såfald gøre det? Eller hvordan?

Tak for hjælpen.


Vh Ulrik



Ulrik Hjul
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvordan er pumpen installeret, her tænker jeg på sammenkoblingen mellem det gummikabel og den faste installation. Hvis kablet er langt nok, ville jeg bore et hul i brønden og lægge et rør til den faste installation, så kablet kan trækkes ud uden at skulle grave op. dybden kan være 70 cm.


fase

Hej.

På selve pumpen er gummikablet monteret fra leverandøren (en vandtæt samling). Den anden ende er ikke monteret endnu, men jeg har lagt installationsrør ind til mit teknikrum og kablet burde kunne nå.

Min tvivl går på, hvordan jeg får kablet ud af brønden - men som jeg forstår det du skriver, så borer jeg bare et hul 70cm. under terræn og lægger indtallationsrøret der og trækker kablet igennem - er det rigtigt forstået?

Tætne med silikone? Eller er det lige meget?

Vh Ulrik


Ulrik Hjul

Bor et hul til et 25 mm. installationsrør og lad det have en lille smule fald mod brønden bare ca. 5 cm. I dit teknikrum lukker du røret og lukker det med evt. silicone. Det er ikke morsomt at skulle pille silicone ud af røret ude i brønden.


fase

Da jeg fik lavet brønd blev der boret et hul til et rør, og så blev gummikablet trukket igennem dette.
Men lad så meget kabel være på den at pumpen med lethed kan trækkes op af brønden, uden at skulle afmontere i den anden ende.
Husk at pumpen ikke skal hænge i kablet, men i en kæde   
Jeg borede i gennem soklen ind i kælderen, med fald ned af (set indefra) så der ikke kan komme vand ind, og lukkede det med mørtel på indersiden og sokkel tjære på ydersiden I kælderen satte jeg en service afbryder, så jeg kan slukke pumpen hvis det skulle være nødvendigt.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Modtaget.

Tak for hjælpen begge to! 👍

Og go søndag 😊


Ulrik Hjul
I morgen er der en gravemaskine på min grund og jeg vil gerne have den til at dække brønden til med jord, når den alligevel er der.


 Hvad mener du, når du siger dække brønden til med jord? 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis