Fugt/råd på loft under isolering

Hejsa

Jeg er i gang med at efterisolere mit loft fra 200mm til 300mm over blandt andet mit badeværelse.

Der er ikke nogen dampspærre over badeværelset, men i stedet er der 2 lag gips med 4 spots. Spots og det nederste gipsloft er nymonteret af håndværkere (de har ikke pointeret min manglende dampspærre!).

Jeg har besluttet ikke at tage nogle chancer og vil lægge en dampspærre over badeværelset. Det vil jeg gøre ovenfra.

Min problemstilling går på at jeg nu har blotlagt loftet ovenfra og kan se at der er flere plamager på gipsloftet, der ligner fugt/råd. Det er især omkring min ventilator-skakt.

Jeg ved ikke om det er gamle eller nye skader, og jeg ved ikke om der er svamp.

Mit spørgsmål er derfor, hvorvidt jeg kan lægge dampspærren uden at undersøge dette yderligere, eller om jeg skal have min husforsikring eller anden ud for at kigge, inden jeg lukker med en dampspærre. En dampspærre vil jo forhindre ny fugt, men kan det give problemer, at der ligger noget gammelt?

Jeg har vedhæftet billeder.


Carsten
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan faktisk ikke lave en bare nogenlunde ordentlig dampspærre ovenfra. Alene omkring spærene vil der blive utætheder. Så den isolerings forøgelse er faktisk bare med til at forværre det. 

Der er kun 1 vej, og det er ned med loftet i bad, og så lave ordentlig dampspærre, bokse bag spots, og det hele klæbet godt til ventilationskanal, mure o.s.v.  Og så husk at isolere udluftnings røret for ellers afgiver den kondensvand på indersiden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Mange tak for svar. Vedr. at lave dampspærre ovenfra har jeg læst flere steder på nettet at det kan lade sig gøre samt ringet til Rockwool for at høre. De bekræfter metoden og beskriver det også i den lille lune, hvor man bare skal klæbe dampspærre 2-3 cm op af spær.

Må jeg spørge hvad argumentet skulle være for at jeg ikke kan gøre det tæt hvis jeg klæber det helt op af spær?


Carsten

Uanset hvad Rockwool siger er det næsten umuligt at udføre en dampspærre ovenfra så den opfylder nutidens krav.

Du skriver at du har haft proff håndværkere til at lave loft i dit badeværelse! Er du sikker på at de er håndværkere, da man ikke undlader at etablere dampspærre når man renoverer lofter, og især ikke over et badeværelse?

Dine gipsplader m.m. er opfugtede og med minimum skimmelsvampeangreb, så loftet skal ned, og så er det nemt at montere en korrekt udført dampspærre.

Ja, det er desværre dyre professionelle håndværkere. Kan jeg mon klage til dem og bede dem gøre det om? Problemet med at rive loftet ned er jo selvfølgelig at der er spots der skal monteres igen samt spartling.

Hvis vi antager jeg kunne gøre dampspærre tæt ovenfra, tror I så det er et problem at jeg efterlader det fugtskadede gips indkapslet i dampspærren?


Carsten

Hvis skaden er stoppet, dvs hvis der ikke er fugt længere, så sker der ikke yderligere.
Hvis skaden ikke er stoppet, vil skaden udvikle sig. Vi ved ikke om skaden er stoppet.

Lige meget hvad, så skal der være en tæt dampspærre over et badeværelse og specielt med så meget isolering over. Så ned med loftet og lav en tæt dampspærre og sørg for at ventilationsrøret er isoleret godt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Skaden ser helt sikker gammel ud. Der er ingen fugt tilbage og jeg kan fjerne den gamle skade ved at trække "skindet" af gipspladen.

Mht. at lave dampspærre oppefra, så kan jeg se at man også kan lægge dem over spær så længe den er max 1/3 inde i isolering. Jeg har svært ved at se, at det ikke skulle blive tæt.


Carsten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis