Gulvvarme spørgsmål

Vi fik her i foråret gulvvarme i store dele af vores hus.

Hvilket temperatur er det bedst at sætte anlægget til. Som jeg forstår det så er det bedst hvis alle rum har ca. samme indstilling da man ellers kan få en forestilling om at der er koldt hvis man går fra et rum med 22 grader og til et andet rum med 20 f.eks.

Før vi fik gulvvarme havde vi radiatorer som blev styret af et system med Honeywell controller og motorventiler, der var temperaturen sat til 20 grader og gulvet var trægulv med klikparket over.

Nu er gulvet betongulv med fjernvarme og klinker.

Sløjfetemperaturen på gulvvarmen er sat til 30 grader.

Spørgsmålene stilles fordi der er opstået et mismatch i forventningerne mht. gulvvarmen og det har affødt en debat i hjemmet.


Så altså....Er man nødt til at køre med en højere rumtemperatur når man har betongulv med klinker og fjernvarme gulvvarme, i forhold til rumtemperaturen før hvor det var radiator og klikparket på en trægulvkonstruktion.


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer da helt an på om fruen kræver at have et varmt gulv, eller om det er rumtemperaturen der er afgørende. Hos os er det rumtemperaturen der reguleres efter, det andet er alt for dyrt.


Søren O

Det der gør forskellen tror jeg er typen af gulv. Et klinkegulv vil altid følges koldere end et klik gulve. Et rigtigt trægulv vil føles end anelse varmere igen. Træ virker jo isolerende, det gør klinker ikke. 

En flamingo plade føles varm når man lægger hånden på, netop fordi den isolere så godt. Læg hånden på en klinke og den føles kold fordi den trækker varme ud af hånden. Et stykke træ vil være noget midt imellem.

Derfor vil et klinkegulv skulle have en højere temperatur for at det ikke føles koldt.

Man kan få gulvvarme termostater der måler på gulvoverfladen. 


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Hej alle


Mange tak for svar, ville ikke til at starte med nævne præcist hvad det er jeg mener og hun mener.


Nu har jeg så fået nogle svar og det handler netop om at hun syntes at gulvet er koldt når gulvvarmen ikke kører.

En dag som idag hvor der har været lidt sol og med et rimeligt isoleret hus er der lige nu en rumtemperatur i huset på mellem 22.2 og 24.0 grader.

Konen havde jo nok en eller anden ide om at gulvvarmen fungerede sådan at den skulle lave 20 grader i et rum, så ville gulvet også altid være 20 grader.

En dag som idag ville gulvet jo også være koldt, selvom vi så satte rumtemperatuen til 22 grader.

Hun har jo så snakket med et par kolleger som påstår at man bare er nødt til at have flere varmegrader i huset med gulvvarme end med radiatorer men det ødelægger jo lidt fornuften i at få isoleret gulvet da vi så kommer til at bruge det samme eller mere i varme som vi gjorde før og når man har isoleret 90 kvm gulv, så ville i hvert fald jeg, jo gerne at det kunne ses på varmeregningen.

De thermostater vi har, kigger forresten på gulvtemperatur, men man kan vist ikke stille temperaturen man vil have som en gulvtemperatur.

Anlægget er et ROTH Touchline og sensorerne er som sagt de lidt dyrere med IR gulvvarme sensorer.


 

Det er jo primært her i overgangen til vinter at det er et "problem". Snart er det køligt nok til at gulvet hele tiden er varmt.

Men hvad så til sommer? Hun må forberede sig på at skulle gå på kolde klinker hvis i ikke skal svede. 

Køb nogle uldsokker til konen eller læg nogle tæpper ud strategiske steder.


Elektronikteknikeren
Annonce
Gregeren skrev den 13-10-2018 18:32:06

Det er jo primært her i overgangen til vinter at det er et "problem". Snart er det køligt nok til at gulvet hele tiden er varmt.

Men hvad så til sommer? Hun må forberede sig på at skulle gå på kolde klinker hvis i ikke skal svede. 

Køb nogle uldsokker til konen eller læg nogle tæpper ud strategiske steder.

 Men det er jo så det der er mest morsomt.

Hun har købt nogle futter til mig, fordi jeg har nævnt at det nok vil være en fordel med futter.

Hendes selv dog, hun render hellere rundt i strømesokker og brokker sig over at gulvet er koldt.

Nogen gange er kvinder altså ikke sådan lige at blive kloge på.


 

Nej, der burde være en forumsektion til dette emne alene!


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis