12 V generator ladestrømsbegrænser?

I forbindelse med mit solcelleanlæg på ødegården har jeg anskaffet en 12v Honda benzingenerator med henblik på batteriladning i den mørke årstid. Men af - den springer den indbygge sikring, når den bliver sat til batterierne. Den kører fint, når den "kun" skal levere lys o.l. Findes der en begrænser eller lignende på ca.12-15 A, der ikke samtidig sænker spændingen? 


<p>.308</p>
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil tro du kan bruge sådan en her:

https://www.biltema.dk/bil---mc/elsystem/kontakter-og-udtag/laderegulator-2000032660

Evt. to i parallelt, så du rammer den ønskede ladestrøm. Den er jo ikke så dyr, og så har du formentlig en Biltema inden for overskuelig afstand? Går det galt kan den jo også byttes.


Elektronikteknikeren

Det bliver nok svært at undgå at sænke spændingen for at begrænse strømmen. Fænomenet optræder fordi ladestrømmen er stor i begyndelsen af ladeperioden og aftager så efterhånden som batterispænding og ladespænding nærmer sig hinanden. Giver din generator kun 12 V, eller giver den også 230 V? Hvis den giver 230 V, kunne du bruge en batterilader.


fase

Tak for svaret. Ja, generatoren leverer kun 12v/400watt - jeg har ikke brug for 230v. I disse tider med effektelektronik må der være nogle sejlere eller campister, der har et lignende behov, men jeg ved ikke, hvor jeg skal lede - eller evt. finde opskriften på en gds-løsning. mvh .308


<p>.308</p>

En gds løsning kunne indeholde et step down modul fra eBay!


Elektronikteknikeren

Det ser jo besnærende nemt ud. Generatoren skal så agere solcelle, batteri giver sig selv, men den tredje ledning - Load - æææh?



<p>.308</p>

Load kan du bruge til noget andet eller lade være med at bruge den. Noget andet kunne være lys, radio eller tv.


fase

Load er din forbrugsudgang. Hvis du tilslutter dit udstyr hertil, vil regulatoren koble dit udstyr fra før batteriet bliver overafladet, som i sidste ende kan tage livet af batteriet.

Har du et højere strømforbrug end det laderegulatoren kan tåle, skal du blot koble dig direkte på batteriet, og lade load være ikke forbundet.

Men så skal du selv holde øje med dit batteris status.


Elektronikteknikeren

Tak for nyttig information. Et (forhåbentlig) sidste spm: besvimer regulatoren, hvis/når den får adgang til næsten ubegrænset strøm - amp - , som min generator kan levere, ihvertfald kortvarigt, inden sikringen brænder af - 20 amp.?


<p>.308</p>
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis