Retur varmer end fremløb

Hej

Håber der er nogen her som kan forklar den mystiske problem jeg har.

Skal lige hilse at sige at det varmer fint.

Jeg har lige installeret gulvvarme i hele huset med 6 kredse. Fremløb i kredsen stå til ca 30-35 grader. Når gulvet ikke har brug for varme så lukkes telestaterne men min retur stiger til 40-50 grader og min fremløb falder til 30. Flow stå på 3 L i de kredse hvor der er meget varmslange og 1-2 på de korte kredse. Hvad gøre jeg forkeret ?


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det tyder på at kontraventilen mellem frem- og returløbet ikke lukker ordentlig tæt. Der sidder højst sansynligt lidt skidt i ventilen, så du må nok skille ad og rense.

Prøv i første omgang at skrue lidt ned for fremløbstemperaturen i shuntkredsen, så dine telestater er åbne i langt størstedelen af tiden.


Søren O

Der mangler et billede hvor vi kan se rørforbindelserne omkring pumpen. Kontraventilen sidder i forbindelse med returløbsmanifolden, hvor vandet føres op i pumpen. Kontraventilen skal hindre fremløbsvandet i at løbe direkte over i returvandet. Det må kun kunne løbe gennem pumpen.

Du har meget høj fremløbstemperatur. Mit eget anlæg kører lige nu på max. 25o.


Søren O

Det er som om min retur sider helt anderledes end det jeg kan finde på nettet.

Alle steder sidder retur under pumpen men hos os er den i højre side. Ved ikke om det har noget at sige. 

 

At din retur går ud i højre side er helt i orden. Kontraventilen må sidde i "t-røret" lige under din pumpe, et sted mellem udgangen til pumpen og returmanifolden. Jeg vil foreslå at afmontere t-røret  og se om ikke kontraventilen er indbygget. Er der ingen snavs i kontraventilen, må det være en "bytter".


Søren O

Tak Søren - den er helt ny nemlig så må en tur til VVS eksperten og forklar dem problemet. God aften

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis