Retur varmer end fremløb

ITnørden
ITnørden
Postnr:
ITnørden ITnørden

Hej

Håber der er nogen her som kan forklar den mystiske problem jeg har.

Skal lige hilse at sige at det varmer fint.

Jeg har lige installeret gulvvarme i hele huset med 6 kredse. Fremløb i kredsen stå til ca 30-35 grader. Når gulvet ikke har brug for varme så lukkes telestaterne men min retur stiger til 40-50 grader og min fremløb falder til 30. Flow stå på 3 L i de kredse hvor der er meget varmslange og 1-2 på de korte kredse. Hvad gøre jeg forkeret ?

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det tyder på at kontraventilen mellem frem- og returløbet ikke lukker ordentlig tæt. Der sidder højst sansynligt lidt skidt i ventilen, så du må nok skille ad og rense.

Prøv i første omgang at skrue lidt ned for fremløbstemperaturen i shuntkredsen, så dine telestater er åbne i langt størstedelen af tiden.

Søren O
ITnørden
ITnørden
Postnr:
ITnørden ITnørden

Hej Søren

Tak for hurtig svar - hvor sidder kontraventilen. Se følgende billeder måske kan det danne et billede af hvordan det virker.

Billede 1 er retur

Billede 2 kan du se hvordan retur er monterer

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

Der mangler et billede hvor vi kan se rørforbindelserne omkring pumpen. Kontraventilen sidder i forbindelse med returløbsmanifolden, hvor vandet føres op i pumpen. Kontraventilen skal hindre fremløbsvandet i at løbe direkte over i returvandet. Det må kun kunne løbe gennem pumpen.

Du har meget høj fremløbstemperatur. Mit eget anlæg kører lige nu på max. 25o.

Søren O
ITnørden
ITnørden
Postnr:
ITnørden ITnørden

Det er som om min retur sider helt anderledes end det jeg kan finde på nettet.

Alle steder sidder retur under pumpen men hos os er den i højre side. Ved ikke om det har noget at sige. 

Søren O
Søren O
Søren O Søren O

At din retur går ud i højre side er helt i orden. Kontraventilen må sidde i "t-røret" lige under din pumpe, et sted mellem udgangen til pumpen og returmanifolden. Jeg vil foreslå at afmontere t-røret  og se om ikke kontraventilen er indbygget. Er der ingen snavs i kontraventilen, må det være en "bytter".

Søren O
ITnørden
ITnørden
Postnr:
ITnørden ITnørden

Tak Søren - den er helt ny nemlig så må en tur til VVS eksperten og forklar dem problemet. God aften

Vil du være med? Log ind for at svare.