Forlænge tilledning

Hej.


Har monteret en elektrisk håndklædetørrer med en tilledning 3g0,75mm2. Men desværre er tilledningen til håndklædetørreren ikke lang nok til at nå det udtag jeg havde på badeværelset til en alm radiator. Derfor har jeg trukket en 3g0,75mm2 blød "lampeledning" fra det oprindelige radiator udtag, til en ny samledåse, hvor jeg har samlet "lampeledningen" og håndklædetørrerens tilledning (giver det mening?).


Jeg er nu i tvivl, om jeg egentlig burde have brugt et PVIKJ fra det oprindelige radiator udtag til samledåsen? 


Ps: det er desværre ikke muligt at skifte tilledningen i håndklædetørreren. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

PVIKJ er til fast installation og ikke som tilledning. Hvorfor har du ikke monteret håndklædetørreren så ledningen kunne nå?


fase

Ledningen fra radiator udtaget til håndklædetørreren er en tilledning. Radiatorudtaget er overgangen fra fast installation til tilledning.


fase

Ok. Tak for svar. God weekend. 

Fabrin: En samledåse skal mig bekendt skrues fast. Er forbindelsen mellem samledåsen og det eksisterende "radiatorudtag" så ikke at betragte som en fast installation, og skal udføres med 1,5 mm2 ledning?


Søren O
Annonce

Jeg er også stærkt i tvivl om, hvordan man i dette tilfælde definerer fast installation contra tilledning samt hvordan begrebet 'samledåse' er defineret.
Hos Greenline.dk har man en side med overskriften Udendørs samledåser en række produkter, som man kalder ved forskellige navne så som 'forgreningsdåse', 'membrandåse', 'samledåse' m.m. Den viste Wiska samledåse mini, minder for mig at se meget stærkt om en tilsvarende forgreningsdåse, som mig bekendt kun må anvendes i fast installation med 1,5 kvadrat kabler eller ledninger.

Søren O skrev den 12-10-2018 20:34:15

Fabrin: En samledåse skal mig bekendt skrues fast. Er forbindelsen mellem samledåsen og det eksisterende "radiatorudtag" så ikke at betragte som en fast installation, og skal udføres med 1,5 mm2 ledning?

 Hvis du tager tilslutningen fra bagsiden af radiatorudtaget, er det en fast installation og skal udføres med installationskabel. Samtidig skulle dåsen så have været skruet fast. Jeg ville have lavet samlingen med en krympemuffe til gummikabel (det er en bøjelig muffe), så det var helt klart, at det var en tilledning. Eller allerhelst enten have placeret håndklædetøreren så ledningen kunne nå, hvis ikke ledningen kunne skiftes til en længere. 

Nu er installationen formentlig lavet med en blanding af materiel til fast installation og som tilledning. Det er næsten umuligt at give et svar, som opfylder lovens krav 100% uden at sige, at det skal laves om. Men skru dåsen fast på væggen. 




fase

Som denne tråd også viser, så kan man sagtens fortælle hvad der præcis er lovens bogstav, og samtidig hvad der kan gå an uden at det er farlig. Trådstarter har altid selv ansvaret for det han/hun laver.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Samledåsen jeg har brugt er sådan en: https://www.greenline.dk/k/elartikler/samledaser/udendors-samledaser/p/forgreningsdase-80x43


Hvis det mest korrekte og lovlige er at bruge et installationskabel på 1,5mm2 skifter jeg det bare. Det et desværre ikke praktisk muligt at placere så ledningen fra håndklædetørrer kan nå direkte til det oprindelige udtag... 


Du skal huske at have aflastning på ledningen til håndklædetørreren i membrandåsen. Kan ikke se om der medfølger aflastning til dåsen. Jeg ville have valgt LK's membrandåse til kr. 31,40. Der medfølger 2 aflastninger.

3 x 1,5 mm2 installationskabel er den rigtige løsning.


Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis