Store marksten på fliseterrasse?

Vi vil gerne udsmykke vores forhave med store marksten, ca. på størrelse med en sammenbøjet person. Det er meningen at stenene skal stå for enden af en terrasse, 40x40 fliser. Min mand er blevet bekymret for om stenene er "for tunge" og evt kan beskadige de rør (spildevands separering of faskine) der ligger i jorden under terrassen. Er det muligt at sten af den størrelse, kan have indflydelse på de underliggende jordlag? 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg går ud fra at rørene er gravet ned i passende dybde og ikke bare ligger lige under overfladen.

Godt nok vejer sådan nogle sten pænt til, men tænk på hvor store lastbiler og andre maskiner der hver eneste dag kører over en masse rør der ligger under vejene.

Hvis du har et rør i en dybde på ex 90cm og du ligger en sten på 1 ton på jorden ovenover er det jo ikke røret der bærer hele stenen. Vægten vil bliver fordelt ud over et større område så den vægt røret skal bære er betydeligt mindre.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Der sker ikke noget med jeres rør hvis de ikke ligger lige tæt under stenene. Jeg vil vove den påstand at 110 mm kloakrør gravet 30 cm ned kan sagtens bære en sten på 2-3 tons der ligger på jordoverfladen. Røret ligger indspændt i den jord som eventuelt bliver trykket lidt sammen. Ligeledes vil trykket altid fordele sig fra hele stenes grundplan. 

Min egen dårlige erfaring kom i forbindelse med vores første hus i 1975 hvor vi gravede store sten ned langs kanten af fortov. Vi klarede dem med sækkevogn og brækgreb. 3-4 uger senere kom der en tekniker fra telefonselskabet,  som skulle have en mobilkran til at løfte en op. Jeg er sikker på at vi har ramt kablet med skovlen så den var blevet beskadiget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når fruen her i huset får underlige ideer, feks beder mig om at slæbe store sten, bliver mine undskyldninger osse opfindsomme....


Venlig hilsen
Knud

Løsningen kunne måske væte at du lader gemalen leje en minigraver - hjælper ryggen med at tumle de store sten. OG, man føler sig 30 år yngre og i legehumr når man sidder på den 😉

Ja Silas, det var lige sådan jeg tænkte mig, det kunne foregå   Tak for svar   


Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis