Halogen spot holdt op med at lyse?

Hej.

Hele mit hus er lyst op med halogen spot, men her for nyligt er lyset, som er bygget ind i min trappe og vinduerne ved trappen, pludseligt holdt op med at virke... Alt andet lys i huset virker helt fint.

Det drejer sig vel om ca. 10 forskellige spot, hvor af ca. 7 af dem er den samme type og de 3 andre, som sidder i vinduerne, er en anden type.

De tændes alle sammen på den samme kontakt, som har en indbygget dæmper funktion, hvis man holder knappen inde.
Men, nu sker der ingen ting når man trykker på knappen eller holder den inde. Alle spots er helt døde.

Lyssystemet på trappen sidder til 4 forskellige NoraTel HaloPower Mini 120/1-kt transformere. Jeg har haft det lille låg af dem allesammen, hvor der sidder to glassikringer bag ved. Jeg kan ikke se at nogen af sikringerne er sprunget. De ser allesammen pæne ud og der er en hel tråd igennem dem alle. Transformerne brummer konstant, hvis det betyder noget.
Der er heller ikke gået nogen sikringer på mit HFI relæ.

Hvad kan der være galt?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

du skal bruge en bruge en spændingstester. Den skal du bruge til at måle på tilgang og afgangssiden på din transformer hvis f.eks. Der ikke er 12 V på afgangsiden, er din transformer defekt. 

S. Fabrin skrev den 11-10-2018 18:16:42

Eller mål på tilgangssiden på transformeren, hvis der ingen spænding er, er din dæmper defekt.

 Men så ville trafo'erne nok næppe brumme.......


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Prøv at måle alligevel. Det er det eneste, der virker.


fase

Men er det ikke lidt mærkeligt at alle lysene ved trappen er holdt op med at virke, når der er 4 transformere...? Eller er der altid så mange? Min viden om halogen spot og belysningen generelt, er meget begrænset! 

Annonce

Hvis alle fire transformere er på samme lysdæmper, kunne det tyde på at lysdæmperen er defekt. Måske er der en sikring i den, som er gået. Prøv at tage drejeknappen af, hvis det er muligt, og se om der er en sikring inde bag ved.


fase

Der sidder en lysdæmper i hver ende af trappen, som kan tænde og slukke lyset. 

Den ene er af sådan en touch type og den anden er en almindelig kontakt som man kan holde inde, for at styre lysstyrken.

Jeg har fundet sikringen i touch-lyddæmperen. Er der også en sikring i den anden lysdæmper? Og kan man ikke tænde lyset med nogle af kontakterne, hvis bare en af sikringerne er gået?

Nej der er kun denne ene sikring i touch lysdæmperen. Den anden kontakt giver bare impulser til touch lysdæmperen.


fase

Okay, mange tak for svaret :-) Der sidder en sikring i af typen "t1h250v" 1 amp. Det ligner sådan et lille stykke keramik... Kan man se hvis sådan en er sprunget? Og kan de købes andre steder end over nettet?

Sikringen er en træg keramisk 1A sikring, som du kan købe hos en installatør eller i et byggemarked. Du kan kun måle, om den er brændt over ved at måle på den. Modstanden skal være tæt på 0 Ohm.


fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis