Vådrumsmembran bag væghængt toilet

kristian_sj
kristian_sj
Postnr:
kristian_sj kristian_sj

Jeg er ved at få lavet nyt badeværelse og har i den forbindelse monteret stativet til et væghængt toilet. Så vidt jeg har læst skal vådrumsmembranen også være bag den væg der skal skjule stativet. Mureren har dog stoppet membranen der hvor væggen skal placeres, og siger at membranen bare skal føres op når væggen er bygget. Min bekymring går nu på om det er korrekt, hvad hvis cisternen eller gulvslangerne der også kommer op der er utætte? Hvis det er ligemeget, kan man så overhovedet tætne ordentlig når væggen er sat op? De 2 membraner vil jo ikke være ubrudt. I praksis er det måske ligemeget men hvis huset skal sælges er manglende membran vel en K3er?

perhans
perhans
Postnr: 4320
perhans perhans

Nu vil jeg med det samme sige at jeg ikke har nærlæst reglerne men det også min klare opfattelse at vådrumsmembranen skal føres hele vejen op ad væggen bag ved stativet til det væghængte toilet og argumentet er, som du selv skriver, at hvis f.eks. cisternen bliver utæt så skal der være noget til at stoppe vandet.

-
S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Vådrumsmembranen er der for, at der ikke skal trænge fugt fra badeværelset ind i væggene, ikke for at stoppe udsivning fra utætte installationer. Jeg holder med din murer.

fase
kmflisemester
kmflisemester
Postnr: 7140
kmflisemester kmflisemester

Det er korrekt at man fører båndet rundt langs væggen inde i kassen. Og der er et helvede fordi mureren som regel kommer efter at smeden har sat cisterne og ramme op. Tit er der også sat gips op. Man ender så med tage et billede af vådrummet med bånd uden på kassen. Og anføre at der tidspunktet ikke var mulighed for at føre båndet rundt på væggen. PS. Båndet fører man også rundt uden på kassen selvom den også er indeni. Der er jo i princippet 2 rum hvor der kan opstå vandskade. Men vi er godt nok langt ude i teorien her 🙂

km
kristian_sj
kristian_sj
Postnr:
kristian_sj kristian_sj

Super - mange tak for alle inputs. Jeg har insisteret på at få membran inde bag kassen også, så forhåbentlig skulle det være i orden nu.

Janus007
Janus007
Postnr: 2300
Janus007 Janus007

Det kommer an på hvilken type væg der er inde bagved. Tunge vægge behøver ikke vådrumsmembran.
Og når det så er sagt, så anvender man vådrumsmembran for at holde vanddamp ude såvel som vand :)

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Vil du være med? Log ind for at svare.