Skifte installation fra Spot til LED

Hej,

Jeg har en kammerat der har installeret 5 spot sektioner med elektroniske trafoer (230v 60w/105w)

Entre med ET 105, Gang ET 60, Bad ET 60, Køkken ET 60, Bad2 ET 105 og påklæd ET 60

Trafoerne sidder i hans teknik rum og der er brugt 1.5mm2 varmebestandig/brandsikkert

kabel på sekundær siden, og den længste afstand som jeg lige kan måle ud fra hans oplysninger

om føringsvejen er omkring maks 10m (ikke 1 kabel og ført vidre, men feks. 4 kabler til hvert sit

spot i badeværelset)


Nu vil han selvfølgelig gerne skifte alle sine halogen lyskilder til LED men hvilken trafo

 skal jeg vælge (type/størrelse) og er der problemer/andre ting som man skal huske på,

 med et direkte skift ?


14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal vælge en strømforsyning til LED, hvor du eventuelt kan vælge en med flere udgange eller forbinde LED lamperne i serie. Hvis lamperne skal styres fra teknikrummet, kan du vælge f.eks.

LED driver


fase

Det var jeg ikke lige opmærksom på. Så vælg 24 V udgaven.


fase

Tak for svarene

Forstået sådan at jeg kan vælge feks. denne 24V (0-15W / 0-30W er nok dem jeg vælger) https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-driver/p/snappy-led-driver-24V

Nu når jeg har nogle kabellængder på 10m ?

(nu er maks længde ved 12v på 2 meter, hvad er den så på 24V én, ca eller maks ?)

(Det skal lige siges at der ikke er problemer med kl. størrelse på LED driveren da de bliver samlet i en klemmerække i tavlen)



Der står ikke noget om max. kabellængder på 24 V udgaven. Hvorfor ikke vælge 15W udgaven, den koster kun det halve og det er en kraftig LED, hvis den er på 15W.


fase
Annonce

hvilke type fatning er der tale om i de eksisterende lamper.? Måske gu 3,5

Har i prøvet at sætte de ny lyskilder i de eksisterende lamper?

Det plejer ikke at være nødvendigt at udskifte trafoen, hvis der kun er tale om lyskilde udskiftning,dog har de fleste trafoer et minimums forbrug der skal opnås , men det er ikke så tit at det er et problem.

S. Fabrin,

tak, det er fint at vide at kabellængden ikke er et problem

Det var kun 1 sted at det måske kom til at knibe med de 15W,

der er 5 spot det ene sted, 4 spot 1 sted og de andre med 3 spot.

Jeg tænkte at det med 5 LED på ca. 3W var det nok bedre med 30W én.

Imaster skrev den 10-10-2018 18:39:35

hvilke type fatning er der tale om i de eksisterende lamper.? Måske gu 3,5

Har i prøvet at sætte de ny lyskilder i de eksisterende lamper?

Det plejer ikke at være nødvendigt at udskifte trafoen, hvis der kun er tale om lyskilde udskiftning,dog har de fleste trafoer et minimums forbrug der skal opnås , men det er ikke så tit at det er et problem.

 Det er gu4 og trafoerne har 20W som min. (20-60W og 20-105W)

med 5 LED = 15W, 4 LED = 12W og 3 LED = 9W Det skal dog siges at vi har ikke købe lyskilder endnu, da trafoen lige skulle på plads  


S. Fabrin skrev den 10-10-2018 15:57:04

Det var jeg ikke lige opmærksom på. Så vælg 24 V udgaven.

 Så løb jeg lige ind i endnu en udfordring....

Hvis jeg skal bruge 24V trafoen, hvor finder jeg så lyskilder med GU4 fatning og 24V ?


Hvis muligt vil jeg skifte det ud til alm. 230V installation

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis