Råd til boring i stålrør

Hej.

Jeg er skal bore et par knækkede skruer ud der sidder i et par stålrør, men det tager en evighed. Jeg har både prøvet med sorte metalbor/HSS-R og HSS-G.  

Jeg bore med relativ lav hastighed, men af mangel på bore olie, bruger jeg madolie. Er det bedre at undlade det? 

Jeg har forboret huller med 3mm bor, og har her i brugt skruer til metal ø 3,5mm, med det resultat at skruerne er knækket. 

Det skal siges at jeg har boret håndholdt, da rørene er lodret fast monteret, så jeg har ikke mulighed for at bore med en søjle boremaskine. 

I eftermiddags har jeg købt et 3,2mm cobalt bor og et 3,3mm HSS-G, for at prøve noget andet og større. 

Har i nogle gode råd? 

Hvad er den rigtige bor størrelse og type? 


MVH //Søren 


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Skal du skære gevind i hullerne ?

Eller er det selvskærende skruer, som kan være problematiske i tykt metal, og sådanne skruer vil nok være noget af en udfordring at bore ud, da de er ret hårde i det.


Vi prøver igen, i morgen --

For det første skriver du intet om, hvad det er for skruer der er knækkede. I det mindste forstår jeg det ikke.

Generelt er det bedste når man skal have bolte boret ud at bruge links-bor. For det meste smutter bolten ud af sig selv.

Men prøv at sende et par billeder.

har du prøvet at sætte en møtrik som passer i størrelse med bolten over bolten og så fylde møtrikken op med en svejser. virker næsten værd gang

je_ns: Jeg har brugt selvskærende skruer med linsehoved, syrefast A4 i rustfrit stål. 3,5 x 13 og 19 mm. Jeg vil tro at rørenes godstykkelsen er ca. 3mm. 

Har du nogle gode råd til at få dem boret ud?

Har du forslag til en anden type skruer, jeg kan bruge i stedet? De skal være med forsænket hoved.


Bent Andersen: Tak for tip om Links-bor,det vil jeg prøve at købe.

nl89: Det lyder som et godt fif, men det er hjemme i privaten, og jeg har desværre ikke noget svejseanlæg. 

Var det mig ville jeg skære gevind, og bruge en skrue med gevind.

Nok ikke nemt at få boret så små skruer ud, som nok er hårde end røret de sider i, kan du ikke rykke beslaget lidt, og lave nye huller.

En anden mulighed kunne være at bruge en dorn, og så banke skruerne ud, eller retter ind i røret.

Er du den tålmodige type kunne en dremmel og et "tandlægebor" være en mulighed   


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Det lykkedes tilsidst, med forboring med 3,3 cobalt bor, til rustfri skrue på 3,5 mm, forsigtigt skruet i, uden skæring af gevind.

super   


Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis