Sokkel eller dårlig puds ?

Christian M
Christian M
Postnr: 6700
Christian M Christian M
Orla Nautrup skrev den 10-10-2018 20:26:40

Hvis du vil have et brugbart svar, er du nødt til at undersøge om fugtspærren er der eller ej.

Tag en mejsel og bank forsigtigt et hul i den nederste blok, et stykke ind lige over sokkel.

Det gør jeg i morgen, hvis jeg når det inden det bliver mørkt

Mvh. Christian M

Christian M
Christian M
Christian M Christian M
Orla Nautrup skrev den 10-10-2018 20:30:17

Du har vel lys inde i huset ???   

Der er murpap indefra i al fald   

Mvh. Christian M

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Hvis den dækker muren i fuld bredde og er intakt hele vejen kan der kun komme opstigende grundfugt op gennem pudsen på ydervæggen, så det er nok ikke der hovedårsagen skal findes.

Som jeg ser det har der været etableret en isoleret væg indefra med dampspærre, så det er ikke herfra fugten stammer.

Altså skal hovedårsagen findes udenfor, hvor der sikkert trænger vand ind gennem sprækker o.l. i pudsen, og måske lidt opstigende grundfugt gennem pudsen.

Hvordan er det egentlig med udhæng og tagrender?

Christian M
Christian M
Christian M Christian M
Orla Nautrup skrev den 11-10-2018 06:55:26

Hvis den dækker muren i fuld bredde og er intakt hele vejen kan der kun komme opstigende grundfugt op gennem pudsen på ydervæggen, så det er nok ikke der hovedårsagen skal findes.

Som jeg ser det har der været etableret en isoleret væg indefra med dampspærre, så det er ikke herfra fugten stammer.

Altså skal hovedårsagen findes udenfor, hvor der sikkert trænger vand ind gennem sprækker o.l. i pudsen, og måske lidt opstigende grundfugt gennem pudsen.

Hvordan er det egentlig med udhæng og tagrender?

Der har ikke været dampspær på disse vægge.

Tagrender har jeg ikke været oppe og kigge på, men kan få tjekket op på det. Tænker du om de er fyldte med blade og skidt ?

Der er ret bredt udhæng

Mvh. Christian M

Christian M
Christian M
Christian M Christian M

Der er murerpap ud til pudsen udvendig. (Murpappet er der hvor skruetrækkeren er).

Jeg kom lige i tanke om, at der var det der sølvpapirs folie “dampspær” (uden tape i samlingerne og huller, inde bag træbeklædningen. 

Mvh. Christian M

Orla Nautrup
Orla Nautrup
Postnr: 7870
Orla Nautrup Orla Nautrup

Det er ret vanskeligt at klarlægge årsagen helt men der kan være tale om opstigende grundfugt gennem pudsen og måske defekter/mangler i fugtspærren mellem sokkel og murværk.

Der kan også være tale om indtrængen af regnvand i revner/sprækker i den udvendige puds.

Opstigende grundfugt kan til tider ske i murens fulde højde.

Christian M
Christian M
Christian M Christian M
Orla Nautrup skrev den 16-10-2018 00:47:22

Det er ret vanskeligt at klarlægge årsagen helt men der kan være tale om opstigende grundfugt gennem pudsen og måske defekter/mangler i fugtspærren mellem sokkel og murværk.

Der kan også være tale om indtrængen af regnvand i revner/sprækker i den udvendige puds.

Opstigende grundfugt kan til tider ske i murens fulde højde.

Hvad gør man, såfremt det er opstigende grundfugt? Hvad tænker du næste skridt er?

Har nu været ude og slibe alle revnerne ned og vandskuret dem op igen, så revnerne i pudsen er lukket.

I dag vil jeg fuge den øverste kantliste over grundmurspladen, så der ikke løber vand med til soklen.

Kan jeg gøre mere?

Mvh. Christian M

Vil du være med? Log ind for at svare.