Byggetilladelse 1. sal?

Jeg har købt et hus, hvor der er en 1. sal på, hvor noget af 1. salen lige nu blot er skunkrum og resten er udnyttet men i dårlig stand.

Etageareal på 1. salen er: 43kvm
Godkendt til beboelse i 1. salen er 34kvm


Jeg vil derfor renovere overetagen og selvfølgelig udnytte hele overetagen i sammen omgang.

Men jeg er meget i tvivl om hvordan ift. om man skal søge byggetilladelse og om de sidste 9kvm som jeg udnytter også skal godkendes til beboelse?

Det lyder utroligt dyrt at søge byggetilladelse og med alt den dokumentation man skal bruge.

Er der ikke blot muligt at renovere 1. salen og udnytte det hele, uden at søge byggetilladelse, og på den måde blot fortsat kun have 34kvm stående som godkendt til beboelse?

Det skal i øvrigt siges, at jeg låner pengene i banken til renoveringen, som forhåndsvurderer hvad huset bliver værd efter renoveringen.


Derudover har jeg hørt noget om, at hvis jeg skal udnytte nye kvadratmeter i overetagen, skal jeg overholde de nye regler for beboelse, flugtveje osv, og derfor kan det blive meget dyrt for mig.

Hvordan klarer jeg billigst mit projekt? Mit budget løber helt løbsk hvis alle min bange anelser er sande...

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lettere at få tilgivelse end tilladelse.


Med venlig hilsen
ktm

 

Bemærk at det gulvareal, som har en lavere højde, end 1,5 meter, lodret op til den skrå væg, ikke tæller med til boligarealet.

Det kan være grundet til de forskellige arealer 34 kvm og 43 kvm.

Såfremt du ikke får yderlig boligareal, efter 1,5 meter reglen, ved renoveringen, er der ingen grund til at søge om byggetilladelse.

når, det drejer nu drejer sig om så få m2 i følge den eksisterende tilladelse. havde jeg ikke gjort mere ud af det.

f.eks mit hus manglede der 27m2 beboelse og 29m2 udebygninger + ca 18m2 udebygninger som jeg har revet ned.  og de 50m2 for småbygninger var brugt.

jeg skrev blot til kommunen, og om de havde oplysinger andre steder end bbr. det svarede de pænt nej til spurgte ind til bygningerne og jeg lavede nogle tegninger med mål, materiale valg og fik det hele godkendt, uden det kostede mig en krone. dog er bygningerne nok en 40år gamle og huset er fra 1930.. og jeg har ejet det 7 år 

Husets grundareal er 88kvm, så jeg tror de 43kvm er efter 1,5m reglen, og de 34kvm er blot den del som lige nu er udnyttet.

Så jeg skal måske bare taget og bygge om og se meddele det til kommunen bagefter?

Husk at de 1,5 m. måles til ydersiden af taget !


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

Du skal under alle omstændigheder regne på bebyggelses procent før du anmelder noget til kommunen. 

Nu kender vi jo ikke grundens størrelse, om der er garage o.s.v så det er ikke muligt at regne på.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis