Rør fra fyrrum

Hej LDS

Jeg købte for et par år tilbage et Løgstør rør med henblik på at skifte det eksisterende mellem fyrrum og stuehus, da sneen smeltede på gruset der hvor røret ligger. 

Jeg er imidlertid blevet i tvivl om, om røret er for lille. Det er knap 15 mm indvendigt. Der er frem og retur i alupex isoleret med flamingo. 

Fyret er et pillefyr på 16 kW og derudover fyrer jeg med fatbrænset i milde perioder, med tilhørende akumuleringstank. 

Spørgsmålet er om jeg burde købe noget tykkere rør inden jeg gør mig umagen med at få gravet det ned?

Der er 12 meter mellem fyrrum og stuehus og derudover er der en forbindelse fra stuehuset til gildesalen, som står med lidt varme på, for at der ikke fryser. Der er 8 meter mellem stuehus og gildesal, men overvejer også at grave et direkte rør ned til gildesalen fra fyrrummet, hvilket er 20 m. Jeg har rør til begge løsninger. 

Det skal måske tilføjes at jeg har i tankerne at sætte et solfanger anlæg op på gildesalstaget og derved tilføje varme til centralvarmesystemet.

Håber at nogen kan hjælpe med at klarlægge om røret er for tyndt. 


Mvh

Mikkel

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

15mm er jo ingen ting, til at fodre huset med varme :/ 

Vil sige mindst 25mm ,eller 32 som dog er meget bekostelig 



jeg ville ikke lægge an med 15 mm. ville klart gå op i min. 22-25 mm.

kan ikke se det skulle give problemer med større rør, tværtimod.


Hvis du har tiden til det, kan du jo evt. selv lave isolerede rør. JEg har været med til at ligge 4 rør inden i et 160 mm kloak rør, og fylde det med isolering.

Tak for svar. Det skal dog bemærkes at det er den indvendige diameter der er 15 mm. Det er stort set det samme som et 22 mm pex. 


Mvh Mikkel 

Det er jo svært at udtale sig om med de foreliggende oplysninger. 16 kw fyr siger jo ikke noget om hvor meget varme du bruger. 

Jeg har vores pillefyr (15kw) i vores garage  godt 20 m fra huset. der er brugt 22mm løgstørrør som er 16mm lysning. Det køre upåklageligt. Pumpen går på laveste ydelse 5w det meste af tiden, efter et bad stiger pumpen til 6-7w. Jeg tror ikke jeg har set den oppe på 10w andet hvis fyret har været slukket. Vi bruger ca 5ton piller om året. Plastic rør har rigtig meget mindre indvendig modstand i forhold til gamle jernrør.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis