Lakere krydsfiner

Hej
Nu er det min tur til at spørge om lakering af krydsfiner.
Jeg er i gang med et par højttalerkasser af baltisk birk krydsfiner som skal lakeres på et tidspunkt.
Krydsfiner har en lugt af eddike, som jeg ikke kan lide og har derfor tænkt på at lakere dem indeni også.
Er det fornuftigt, eller skal træet kunne ånde på den ene side?

Jeg har set et par gamle akustiske guitarer, hvor lakken har været fuldstændig karkeleret på overfladen.
Sikkert fordi træet er ubehandlet indeni, suger fugt og arbejder, om sommeren og vinteren, når det er tørt eller fugtigt.

Jeg kan se at der er 25% rabat for LDS medlemmer hos Malgodt.
Jeg vil gerne bruge PU gulvlak. Har læst om PU lakken:   " elastisk og med meget lille gulningstendens".
Det er lige det jeg ønsker.
Når det skal være silkemat overflade, tror I det er Glans10 eller Glans 20 jeg skal bruge? Eller en anden glans som de ikke har?
https://www.malgodt.dk/searchanise/...amp;page=1

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altid lakere på begge sider, eller slår pladerne sig. På indersiden kan du evt. nøjes med fortyndet lak.


Gitarer af en vis kvalitet er ikke lakeret, men behandlet med tru-oil eller lignende hærdende træolie.

Prøv at google tru-oil.

Til højtalerkabinetter er kravene ikke så kritiske. Du kan stort set bruge en hvilken som helst lak, men vælg en blank som du så selv matterer med stålud til den glans du ønsker.

Blank lak er både stærkere og mere smidig.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Mange tak.  

Jeg tror ikke de "plader" slå sig, sådan som de er lavet.  Jeg prøver at lave noget som ligner dem her. http://www.hifishock.org/gallery/sp...-1-magico/ 

Så lakerer jeg dem på begge sider.

Tak, Rantzau. Det med blank lak og ståluld er nyt for mig og måske værd at prøve.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også