Fra vandret vinduesplade til skrå

Vi har en stribe højtsiddende vinduer på nordsiden af vores 70'er hus.

De har alle grimme sorte laminatvinduesplader, som man heldigvis ikke kan se, fordi de sidder så højt oppe. En række af disse vinduer har tidligere været til at åbne, men vi har fuget dem til, bortset fra 2 vinduer. 

Vinduespladerne er vandrette og det er også ok for de 3 vinduer, som er placeret over højskabe i en skabsgang. 1 vindue i badeværelset fik fliserne, der danner vindueskarm lagt med hældning nedad. 1 vindue i gæstetoilettet har jeg selv for 10-12 år siden lagt på skrå ved at banke noget af væggen (sådan noget sort lecaagtig stads)og pudset det op i flere lag. Det er helt ok.

Nu vil jeg gerne kunne åbne et vindue ude i entreen, for at kunne lave gennemtræk uden at skulle have fordøre til at stå åben. Men..... der er tapetseret rundt omkring vinduet og jeg er meget i vivl m, hvordan jeg får lavet en fin indramning og om jeg skal lave nye lysninger af MDF (males). Problemet er om der skal en yderligere billedramme omkring, eller om jeg skal tapetsere skråning og lysningerne. Billeder vedhæftes.


Når lysten driver værket
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Nb. At det vndue, der skal rebnoveres ser så skrammet ud, er fordi det både var skruet og lmet fast. Tømreren har også haft gang i høvlen. Men det klares jo med maling.


Når lysten driver værket

Er der virkelig ingen, som kan komme med et godt råd?

Min seneste tanke er et at jeg fjerner tapetet fra gulv til loft i en stribe med bredde som vinduet eller lidt mere og pudser væggen op i den stribe, så det bliver som i badeværelset. Lappeløsning? 


Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er helt sikkert lettest og pænest at pudse det op både i bund (det skrå) og i sider. Og så skal hele entreen vel have tapet eller males.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej og tak for svaret. Det nuværende tapet skulle helst blive og er ok i både maling og opsætning. Der er det samme tapet i hele huset. Jeg har dog så meget tapet at jeg vil kunne lappe med hele baner omkring vinduespartiet.

En ny tanke er at jeg vil skråne bunden, pudse den op og lave lysning og bundplade af MDF. TAPETET KUNNE SÅ GÅ IND UNDER BUNDPLADEN, MED GERIGTER RUNDT OM DE 3 andre sider.?

Ingeborg



Når lysten driver værket

Hej Erik

Mit problem er hvordan jeg afslutter tapet ved overgangen mellem det pudsede og tapet. Det ser ufærdigt ud at tapet er skåret af i overgangen til det pudsede, så det er en eller anden form for finish jeg efterlyser. Jeg kunne sætte en "billedramme" omkring, men det vil se lidt tungt ud.

Med venlig hilsen - Ingeborg Hansen


Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Nu er den gamle vindueskarm fjernet, hvilket ikke var helt nemt, fordi der var sat søm i ved vinduet. 

Jeg er i tvivl om jeg kan støbe op herfra, med et forskalningsbrædt på forkanten og til afslutning. Jeg må have fat i nogle sten .... mursten? Som fyld langs bagkanten, måske lægge min beton eller cementblanding på ad flere omgange? Lysningerne skal renses helt af og kan måske nøjes med sandspartel, de er jo pudsede i forvejen.

Jeg ved ikke om man kan lægge "fyldet" direkte op mod vinduets trækanter?

Jeg vil blive meget glad for praktiske råd.


Når lysten driver værket

Det var så heldigt at der lå en 5 cm høj træliste under den gamle vinduesplades forkant, så jeg er fri for at banke noget murværk ned.

Ingeborg


Når lysten driver værket

Jeg venter med længsel på et svar, så jeg kan komme videre. Nu har jeg bedt en tømrer, som alligevel kommer i forbindelse med vore nye vinduer om at kigge på sagen. Måske foreslå at han laver de 3 lysninger og bundpladen af MDF og sætter lister omkring. Det kan vel koste en tudse? Jeg maler selv.


Når lysten driver værket

Du kunne starte med at fylde f.eks. flamingo i hullet under vinduet, så din cementmørtel ikke forsvinder ned i en evt. hulmur. Så kunne du jo "støbe" en vinduesplade af en blanding af cement og sand i forholdet 1:4 bare jordfugtig, så behøver du ikke skabelon for at holde det i form, hvis det ikke skal ud over murkanten. Hvis overfladen ikke er glat nok, kan du spartle overfladen. En tusse får du ikke lavet meget for.


fase

Hulrummet er fyldt godt ud med rockwool. Men jeg forstår ikke, hvad du mener med at støbe en vinduesplade. Den skal jo også have en form jeg kan støbe i .... og hvordan transportere den op til vinduet? Jeg har vist slet ikke forstået, hvad du mener.

Ingeborg


Når lysten driver værket
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også