konvertering fra diesel til ELmotor

hej. går med tankerne om at skifte den gamle 1 cylindrede diesel motor ud med en elmoter i min 21 fods båd.

godt klar over at der skal nogle batterier til,

jeg regner med at bruge en AC motor på 5 KW og frekvensomformer i det at det kan erhverves for små penge.

men det kommer selvfølgelig an på om man kan skaffe en omformer fra DC til AC til en fornuftig pris, den skal selvfølgelig være væsentlig større end de 5 KW.

er der nogle der har nogle forslag til en sådan omformer?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En frekvensomformer ensretter strømmen, til "1 fase" og derefter laver den det om til 3 faset vekselstrøm.

Så i princippet burde den jo kunne fødes med ca  400 volt jævnspænding, så seriekobler du 33 stk 12 volt batterier burde du jo være der.   

Jeg ville nu nok kikke på noget 12-48 volt jævnstrømsmotore.. evt fra en eltruck, så kan du jo få regulering af hastigheden med også.

Men der skal jo nok noget af en batteripakke til, hvis du skal føde en 5 kw motor, bare i nogle timer.


Vi prøver igen, i morgen --

Mener at et "stort" 12 V batteri til diesel personbil har en kapacitet på omkring 100 amp-timer, hvilket svarer til 1,2 kw-timer. Med en elmotor på 5 kw/time kan du tømme 4 batterier på en time. Og så er der ikke regnet med tab i motor og i frekvensomformer.


Søren O

Ja der skal nogle batterier til, 

Jeg regner med 1000 Amp, det ville kunne dække behovet. 

Nu ved jeg ikke om du  i forvejen har noget kølvægt du kan tage ud og erstatte med batterier, for så giver det jo fint mening med bly batterier. Du skal helst finde nogle som er lavet til forbrug, dvs. dem der hedder forbrug/marine/camping og ikke konventionelle start batterier.

Hvis du vil spare vægt, skal du over i et lithium baseret batteri.

Kig på en brugt eltruck, golf bil, el lift el. lignende for at få noget komplet som er lavet til at køre batteridrift.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis