Jordforbindelse på netværks patchpanel i krydsfelt

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:

Kan der ske noget ved at jeg gør følgende?

1: tager en stikprop med jord (https://www.harald-nyborg.dk/p4428/...jord-graa) og så sætter en blød ledning med tre ledere i, hvor jeg KUN monterer jordlederen på jord-benet i stikproppen.

2: Den anden ende af jordledningen skruer jeg fast på patch-panelets jordlednings kabelsko

Er der noget "farligt" i denne fremgangsmåde?

Og ville det evt. være en lovlig permanent løsning?

Hvad er en lovlig fremgangsmåde for at jorde et apparat som ikke selv er tilsluttet en stikkontakt? Fordi det er jo det der er tilfældet her: Patchpanelet er jo bare en fordelingsboks. Den er ikke tilsluttet nogen stikkontakt og bruger ikke selv strøm. Men der er jo en hulens masse ledere der sender strøm igennem den. Og dette strøm kommer fra en masse aparater som ikke har jordforbindelse. 

Jeg tænker, at patchpanelet må være det rigtige sted at "trække jorden ud" (hvis det giver mening). Alternativet er vel at jorde alle aparater, men det er ikke muligt da mange af dem ikke har stik med jordforbindelse.

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:

Nå. Ny observation og nu mener jeg selv, at jeg har påvist, at det ER den svævende jord i skærmningen der er problemet.

Jeg fandt en stationær computer og sikrede mig at dens strømforsyning fik et trebenet stik og at den blev sat i en stikkontakt med jord. Så satte jeg et skærmet netværkskabel i den og tændte. 

Nu kan jeg ikke længere måle nogen spændingsforskel mellem skærmningen på netværket og jord. Den viser konstant 0.

Jeg får heller ikke stød hvis jeg rører et netværkskabel nu.

Jeg vil mene, at jeg hermed har påvist, at problemet kommer fra manglende jording af netværket.

Det som sker nu, mener jeg, er at hele netværksskærmningen bliver udlignet ud igennem den PC jeg har forbundet til jord. 

Den rigtige løsning må stadig være at forbinde patch-panelet til jord. 

Jeg er bare stadig i tvivl om hvad der er en lovlig måde at gøre det på.

Patchpanelet har sådan en ledning her til jord: 

Jeg ved bare ikke, hvor det er lovligt at forbinde denne. Må jeg mon gøre som beskrevet i tidligere besked:

1: tager en stikprop med jord (https://www.harald-nyborg.dk/p4428/...jord-graa) og så sætter en blød ledning med tre ledere i, hvor jeg KUN monterer jordlederen på jord-benet i stikproppen.

2: Den anden ende af jordledningen skruer jeg fast på patch-panelets jordlednings kabelsko

Jeg kunne jo også forbinde den til et vandrør, men det er næppe lovligt?

Patchpanelet står lige i samme skab som elskabet (og faktisk også vandrør), så det burde være lige til at forbinde det det rigtige sted. Men hvor er det?

I elskabet et sted er der jo en forbindelse ud til jordspyddet. Så det må vel være det tætteste man kommer på det rigtige sted. Men hvor er sådan noget?

Og er det lovligt at gøre selv?

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:
æ trikker skrev den 03-10-2018 17:03:54

det er elektriker arbejde. har du nogle aperarter som stationære computer som ikke er jordet ordenligt? 

Ja, tilsyneladende dem allesammen! Dvs. ingen af dem der var forbundet til netværket på det givne tidspunkt var jordet.

æ trikker
æ trikker
Postnr:
æ trikker æ trikker

du har haft ret i den svævende jord hele tiden glemte bare at skrive det før . men herligt du har fundet synderen. der har været et par forslag længer oppe hvordan det kunne løses. må jeg spørge hvorfor du har brugt skærmet kabel?

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Øverst ved dine gruppeafbrydere er der sikkert en klemrække som indeholder alle jordledere. ( afhængig af alder på gruppetavle ) Der ville jeg montere en jordledning ud til dit patch panel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:
ev elmand skrev den 03-10-2018 22:17:14

Øverst ved dine gruppeafbrydere er der sikkert en klemrække som indeholder alle jordledere. ( afhængig af alder på gruppetavle ) Der ville jeg montere en jordledning ud til dit patch panel.

Det ser sådan ud:

Der er rigtigt nok en skinne øverst med jord.

Der er ca. 1 meter fra patch-panel til elskab, så jeg kan sagtens trække en ledning fra patchpanel til denne skinne. 

Hvilken type ledning skal jeg bruge? 

Skal det være en blød eller hård ledning?

Umiddelbart tænker jeg, at jeg kan trække 1 stk gul/grøn installationsledning 1,5mm^2. Klemme den ene fast inde i elskabet i skinnen øverst. Klemme en kabelsko med ring på i den anden ende og skrue denne ring sammen med ringen på jordlederen på patch-panelet.

Denne ledning vil jeg så føre ind i elskabet nedefra, hvor de andre ledninger kommer ind/ud og føre den bag ved monteringsskinnerne i elskabet.

Er ovenstående fremgangsmåde korrekt?

Og er det lovligt at gøre selv?

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:

Når jeg i ovenstående skriver 1,5mm^2 installationsledning, mener jeg ledning med hård kerne. Altså ikke blød lampeledning.

Jeg har et spørgsmål mere. I skinnen med jord øverst i elskabet er der forskellige slags skruer som det ses på dette billede:

Der er små skruer - markeret med rød - og store skruer - markeret med blå.

Hvad er forskellen? Tilsyneladende er der kun ledige pladser i hullerne til de store skruer. Må jeg godt anvende disse? 

Hvis jeg nu løb tør for ledige pladser, måtte jeg så sætte to ledninger op i samme hul?

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

Der er ingen forskel på blå og røde skruer ud over størrelsen. Du har i et tidligere indlæg eftervist, at du ved, at forbinde din computer til en stikkontakt med jord, kunne fjerne fejl en. Hvorfor er den løsning ikke god nok? Faktisk hører gruppetavlen til den faste installation og er derfor ikke beregnet til at slutte løse (mangekorede)ledninger til. Hvis det skal være helt rigtigt, må der kun være en ledning under hver skrue.

fase
LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:
S. Fabrin skrev den 04-10-2018 09:17:47

Der er ingen forskel på blå og røde skruer ud over størrelsen. Du har i et tidligere indlæg eftervist, at du ved, at forbinde din computer til en stikkontakt med jord, kunne fjerne fejl en. Hvorfor er den løsning ikke god nok? Faktisk hører gruppetavlen til den faste installation og er derfor ikke beregnet til at slutte løse (mangekorede)ledninger til. Hvis det skal være helt rigtigt, må der kun være en ledning under hver skrue.

Det er rigtigt, at jeg har afhjulpet problemet ved at forbinde en jordet PC til netværket. Det er dog ikke en langtidsholdbar løsning, fordi der kan jo være grunde til at fjerne denne PC fra netværket og så er problemet der pludselig igen. Jeg kunne jo glemme, at PC'en har denne ekstra funktion eller PC'en kunne gå i stykker med tiden og blive udskiftet.

Derfor mener jeg, at den rigtige løsning må være at jorde patchpanelet - som jo også netop har en dertil indrettet ledning.

Jeg er helt med på, at der ikke skal tilsluttes bløde mangekorede ledninger til gruppetavlen. Det er derfor jeg spørger, hvilken ledning det skal være. Jeg foreslår selv, at det skal være en 1,5mm^2 installationsledning. Dvs. en hård ledning med kun een massiv kobberleder.

BOFH
BOFH
Postnr: 8600
BOFH BOFH

Strømmen du mærker er statisk elektricitet og det aflades normalvis gennem en jordleder ellers får man et rap over nallerne når man rører ved det fordi det ophobes - i de racks jeg arbejder i til daglig er det som regel 2,5mm2 kabel der er forberedt med.

Men uanset hvad så er det kun en elektriker der må lave tilslutningen i din tavle - hensynet er jo ikke kun til at få afladet statisk elektricitet fra dit patch-panel - lige så snart du laver tilslutningen til en fælles jord i tavlen så skaber du jo samtidig mulighed for at fejlstrøm fra den alm 220/380V installation kan vandre retur til dit patch-panel og dermed også dine netværkskabler - dvs ikke nødvendigvis korrekt eller lovligt.

Summa summarum bør du kontakte en elektriker.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:
BOFH skrev den 04-10-2018 10:46:07

Men uanset hvad så er det kun en elektriker der må lave tilslutningen i din tavle

OK. Tak for opklaringen.

Jeg vil netop ikke lave noget, jeg ikke må.

Dvs. som jeg forstår det, har jeg 3 muligheder:

1: Få en elektriker til at tilslutte patchpanel til jord i gruppetavlen.

2: Jorde et centralt aparat på samme måde som jeg gør nu med PCen. Det kunne f.eks. være ved at købe en ordentlig switch som har en PSU med jord og så jorde den. F.eks. denne: https://www.amazon.com/Ubiquiti-Uni...B00OJZUQ24 (på billedet af bagsiden ser det ud til, at den har tre ben i PSU)
Det er jo en bedre løsning end nuværende med jordet PC, fordi PCen nok bliver udskiftet før switchen gør.

3: Jorde patchpanelet ved hjælp af den tidligere beskrevne fremgangsmåde med at lave en stikprop, hvor kun jord er forbundet til en leder. Og denne jordleder så er forbundet til jordledningen på patchpanelet.

Jeg er med på, at Nr. 1 er den bedste og også den dyreste.

Nr. 2 koster måske det samme som elektrikeren, men så får jeg også en ny switch!

Nr. 3 er klart den billigste og løser problemet. Men jeg ved ikke, om den er lovlig. Hvis den ER lovlig, kunne jeg godt finde på at tage den.

Hvem kan svare på, om det er lovligt?

Det er nedenstående fremgangsmåde jeg mener med nr. 3:

LennartBertelsen skrev den 03-10-2018 20:36:38

S. Fabrin
S. Fabrin
Postnr: 4400
S. Fabrin S. Fabrin

1.Du kunne  lave en elektronikjord.

2. Det er den jeg ville vælge.

3. Det er i høj grad fuskermetoden, som også sender spænding på op til 50 V AC på din skærm, hvis der bliver overgang til jord på din installation. Så hvis du ikke vælger 2. ville jeg vælge 1. 

fase
LennartBertelsen
LennartBertelsen
Postnr:
S. Fabrin skrev den 04-10-2018 13:02:15

1.Du kunne  lave en elektronikjord.

2. Det er den jeg ville vælge.

3. Det er i høj grad fuskermetoden, som også sender spænding på op til 50 V AC på din skærm, hvis der bliver overgang til jord på din installation. Så hvis du ikke vælger 2. ville jeg vælge 1. 

Tak for input!

Jamen så vælger jeg bare nr. 2 samt noterer mit at næste gang jeg alligevel skal have en elektriker på besøg, så skal han også lige forbinde mit patchpanel til jord.

DetBliverGodt
DetBliverGodt
Postnr: 3460
DetBliverGodt DetBliverGodt

Jeg er i præcis samme situation, så derfor er denne tråd glimrende. Tak for de fine svar og diskussion!

Jeg har et par yderligere spørgsmål:

1. Hvordan tilslutter man skærmen på kablerne i de to ender? Er det ikke bedst kun at tilslutte kablets skærm til stikket i den ende - oppe ved patchpanelet - og ikke i den anden ende? Ellers risikerer vi vel at få jordkredse, hvis eksempelvis en jordet PC bliver tilsluttet i den anden ende.

2. Er vi enige om at elektronikjord ville være et jordspyd?

3. Mit patchpanel er placeret lige ved siden af et lampeudtag i væggen, hvortil der er trukket et kabel fra el-tavlen, som har forbindelse ned i gulvet til et jordspyd. Er det derfor ikke den bedste løsning for mig at trække et jordkabel ud fra lampeudtaget og koble det til patchpanelet? 

Min switch har ikke jordtilslutning (ekstern strømforsyning).

æ trikker
æ trikker
Postnr:
æ trikker æ trikker

når han siger elektronik jord så er det en seperart jordspyd kun til elektronik. det ville være noget i overkandten for en hjemme i nstallation

Vil du være med? Log ind for at svare.