Pex rør over loft

Hej alle

Vi har herhjemme selv lavet en 40 m2 tilbygning i træskelet, 30 graders tag med eternitplader osv. 

Nu er vi kommet så langt at vi skal have noget brugsvand ud til vores badeværelse.  Eneste måde det kan lade sig gøre på er over loftet,  medmindre man skal fræse 15 meter gennem hele det eksisterende hus...  Udendørs er heller ikke en option da varmekilde står midt i huset.

Jeg er med på at rør skal så tæt på klimaskærm som muligt,  men grundet det eksisterende kan de ikke ligge mellem loftbrædder og isolering.  De skal ovenpå spær. 

Jeg har så snakket med nogle folk omkring dette,  men synes ikke rigtigt at jeg kan få et fyldestgørende svar på om det kan laves frostfri på denne måde.

Planen er:  Ligge rør-i-rør pex oven på spær og lave en kasse udenom og fjerne isolering inde i kassen ned til klimaskærm/loftbrædder.  Der er iøvrigt 350mm isolering (papiruld) over spærfod.
Det er meningen at jeg vil fjerne ca. 100x100mm, altså isolering i spærfodens højde og 100mm i bredde som kassen bliver.  

Vil dette være tilstrækkeligt til at rør ikke kan fryse?  Nogle der har erfaringer med dette?

Så vidt jeg er blevet oplyst er det lovligt at lave det på den måde da klimaskærmen bliver "udviddet" til kassen på loftet.  Er dette korrekt?

På forhånd tak :)

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg ville droppe "kassen", og sørge for at få rørene så langt ned i isoleringen som muligt. Har du 300 mm isolering over rørene, og dine rum er opvarmede, vil du ikke få problemer.


Søren O

Har du 100mm under rørene og 300 mm over, burde der ikke være problemer så længe huset er opvarmet. Men uden opvarmning og frostvejr, er de rør de første, der fryser. I stedet for kassen kan du evnt lægge en stribe vindpap over rørene.


Venlig hilsen
Knud

Takker for alle svar  Nogen der har hands-on erfaring med dette?  Er nået så langt at vvs´er ikke vil godkende det uden at der er åbent mellem klimaskærm og rør, OG at rør SKAL være uisoleret i rør-i-rør.  

Har dog stadig ikke fået et entydigt svar på om det kan lade sig gøre at rør kan fryse.   Har set et par andre artikler hvor jeg synes det ser ud som om folk har lavet samme princip i skunke osv,  og stadig har tilfrosne pexrør.   Så hands-on erfaringer vil blive modtaget med kyshånd

Jeg er selv køletekniker og vil bare have det lavet rigtigt og lovligt første gang  Aner bjælde om pexrør over lofter,  så derfor er jeg stadig på jagt efter svar

Hvis jeg bare skulle lave frostrum af det hele og beregne skum elementer var jeg sku på sikker grund  lol


Der findes da masser af gamle huse uden udnyttet loftetage, hvor varmerørene er trukket på loftet. De er sjældent isoleret med mere end 50 mm. Rørene vil helt sikkert fryse i en kold vinterperiode hvis varmeforsyningen svigter. 

Jeg mener nu at det er dit tag der er din klimaskærm i dette tilfælde. Din vvs-er har da ret i at rørene skal placeres på den varme side af isoleringen, men det bliver de da også når de placeres så langt nede som muligt. Det vil selvfølgelig hjælpe at fjerne isoleringen under rørene, men jeg kan ikke se problemet.


Søren O
Annonce

Jeg har pex rør til varme placeret i isoleringen på loftet. 300mm over og 50mm under. 

Det var også her der lå jernrør fra gammel tid. 


Morten

Super  Takker mange gange for svar.  Så går jeg igang med dette.

Som jeg ser det kommer vandrørene til at gå op til loftet ved fyret og igen ned ved badeværelset. For at kunne tømme rørene for vand, hvis der opstår en situation, hvor der om vinteren ikke er varme på huset, bør du sørge for, at der er aftapningsmuligheder i begge ender af røret, og at røret har en konstant hældning, så der ikke kommer til at stå vand i en del af røret, selv om begge aftapningshaner er åbne.

Det kan også være smart at sætte en automatisk udlufter på det højeste sted i installationen.


Morten
Mortenjustesen skrev den 03-10-2018 19:39:10

Det kan også være smart at sætte en automatisk udlufter på det højeste sted i installationen.

 Tror i har læst det forkert.  Det er brugsvand jeg skal have over loftet.  Der skal forhåbentlig ikke en udlufter på

Gulvvarmen er ikke et problem da det kan tages lige på den anden side af den nye tilbygning.  Det er KUN brugsvand der skal over loftet

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis