Installer nyt lampeudtag

Hej,


Jeg er igang med og sætte nyt troldtekt loft op i vores kontor. Jeg er amatør men indtil videre er det gået fint :) Forskallingen er sat på men jeg er blevet lidt i tvivl om, hvordan jeg arbejder omkring lampeudtaget. Der var ikke noget lampeudtag før, blot en ledning med kronmuffe, hvor lampen hang. Jeg påtænker at få installeret et nyt lampeudtag. 


Første spørgsmål er, om jeg selv må gøre det? Hvis jeg må, hvordan griber jeg det så an?


Jeg tænker, at det skal være et rundt Fuga lampeudtag (https://www.bauhaus.dk/lk-fuga-lampeudtag-rund-o84-mm-hvid.html), da vi også har den i de øvrige rum i huset.

Herunder kan I se et billede af, hvordan det ser ud nu.  

Håber I kan hjælpe.


Mvh

Rasmus

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det korte svar er nej. Det skal laves af en autoriseret elinstallatør. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Fotoet er utydeligt, så det er svært at bestemme farverne. 

Hvis du ikke har nogen ide om hvad der er fase, mellemledning eller nul og hvordan du finder ud af det, så bør du hyre en elektriker til det. Det koster nok en halv timeløn. Da dåsen ikke når det færdige lofts over/under-flade skal der monteres ny PL loftdåse. Så han skal komme inden du monterer troldtektpladerne. Det koster nok en halv timeløn mere. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Når du spørger så direkte om du må så er svaret nej. Det er den faste installation, så det er autorisationskrævende.

Noget helt andet er at lampestedet er dårlig placeret, hvis det rammer lige i samlingen på troldtekt. 

Hvis du vælger at skifte dåsen ud ville jeg vælge en fra Harald skrald (tryk for link). 

Den er billig men vigtigt er at den er justerbar i højden. Den kan umiddelbart sidde på samme plads hvis det er det du vil. 





Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har lavet rigtigt meget elarbejde selv på den måde at jeg har sat underlag/dåser mm op, trukket kablerne så de hang med tarmene ud af dåserne og så ringet til elektrikeren og så har han samlet det. På den måde har jeg sparet en masse penge og hvad er nok så vigtigt, har jeg kunne komme videre og ikke skullet vente på at elektrikeren havde tid til at komme forbi. Det kræver bare at din elektriker er med på den måde at arbejde på for han tjener jo normalt også nogle penge på materialer og det er han gået glip af da jeg selv har købt alle materialer på nettet.

Jeg mener ikke der er noget ulovligt i den måde at gøre det på.

perhans, den kommentar skulle du ikke have offentliggjort. Den måde, du beskriver, er faktisk ikke efter lovens bogstav/ulovlig. At der så bliver lavet masser installationer efter den metode er så noget andet. I nogle tilfælde lægger elektrikeren noget på timelønnen som kompensation for den manglende avance på materialer :-)


fase
Annonce

alle dele af en fast installetion er AUTORISERET ARBEJDE..... i lovens forstand punktum

mfrost skrev den 03-10-2018 10:54:50

alle dele af en fast installetion er AUTORISERET ARBEJDE..... i lovens forstand punktum

 Det kan vi overhovedet på ingen måde være uenige om, men virkeligheden opfører sig sommetider lidt anderledes. 


fase

Nu vi har den diskussion, så er ting ikke så firkantet. Der eksempler på at det kan være lovligt at "lægmand" udfører den indledende del af arejdet.

Et eksempel er element byggeri. Der bliver der indstøbt dåser og rør medens elementet ligger i støbeformen.  Jeg er ret sikker på at det er støbefolk der laver det stykke arbejde. 

Men i det aktuelle tilfælde er sagen klar. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skal man være rigtigt sætte tingene på spidsen, kan en lærling der har været 14 dage i lære så heller ikke trække kabler og afsætte dåser?
Jo selvfølgelig, fordi han arbejder under opsyn af en svend eller mester.

Og så kan man jo spørge sig selv om det "opsyn" ikke kunne gælde en LDS mand ?
Jeg har da arbejdet et sted hvor vi brugte ufaglærte til at trække kabler. Så længe de var blevet instrueret i hvad de skulle trække og hvorfra og til, er det vel næppe et problem.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
christiannielsen skrev den 02-10-2018 19:25:01

Fotoet er utydeligt, så det er svært at bestemme farverne. 

Hvis du ikke har nogen ide om hvad der er fase, mellemledning eller nul og hvordan du finder ud af det, så bør du hyre en elektriker til det. Det koster nok en halv timeløn. Da dåsen ikke når det færdige lofts over/under-flade skal der monteres ny PL loftdåse. Så han skal komme inden du monterer troldtektpladerne. Det koster nok en halv timeløn mere. 

 Der er vel ikke noget galt med dåsen i sig selv, den behøver ikke være gennemgående i ikke-brændbart materiale.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis