Trælister på betongulv

tobiascadin
tobiascadin
Postnr: 2720
tobiascadin tobiascadin

Jeg har støbt et betongulv, hvor der skal påmonteres nogle fliser.

Gulvet er bygget op som følger, 15 cm lecanødder, 20 cm isolering, dampspærre, 12 cm beton med gulvvarme og rionet.

Hele vejen rundt om fliserne, vil jeg gerne have en 10 centimeters "kant" af egetræ, som en slags ramme rundt om fliserne.

Så er det så jeg undrer mig over jeg hvordan jeg bedst sætter listerne, så det binder på både gulv og træ? 

Jeg vil ikke bore huller for at skrue dem fast. 

Jeg er i tvivl om fliseklæb vil binde på træ og jeg er i tvivl om montagelim vil binde på beton... og hvad med stærk dobbeltklæbende tape, er det helt i hampen?

KSC
KSC
Postnr: 8000
KSC KSC

Hej,

Parketlim.

/K

uldal
uldal
Postnr: 6500
uldal uldal

nu er det jo for sent, men er det ikke for lidt isolering? 

Anders K
Anders K
Postnr: 8220
Anders K Anders K

Du skal nok også tænke på, at listerne vil udvide/trække sig sammen afhængigt af luftfugtigheden. Så er det ikke så smart at lime dem fast til gulvet

Med venlig hilsen

Anders

KSC
KSC
KSC KSC

Hej igen,

Normal praksis er at fuldlime parketgulve fast med nævnte lim. Du kan godt skrue de fast - du burde have 50 mm dæklag over slanger, så det kan også lade sige gøre. Fugen mellem træ og klinker skal naturligvis være elastisk.

Vedr. At træet udvider sig et, så vil egetræ ca. Arbejde maksimalt +/- 0.5 mm på et 100 mm bredt gulvbrædde. Dette får ikke limen til at slippe.

Uldal. 

Troede kun isolering var vigtigt i taget😀

/K

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Hvorfor har du prioriteret 15cm leca når du til gengæld ikke overholder krav til isoleringens tykkelse? Der kunne have været plads til den krævede isolering hvis du undlod leca, der er jo ingen grund til at have den når flamingoen er kapillarbrydende.

Leca bruges ikke mere til den slags, kun til at fylde hulrum hvor det ellers ville have været svært med et kantet produkt. Samt til haven.

Elektronikteknikeren
knudr
knudr
Postnr: 8585
knudr knudr

15 cm leca og 20 cm isolering er rigtig fint, det skal du ikke bekymre dig om.

Venlig hilsen
Knud
knudr
knudr
Postnr: 8585
knudr knudr

Det bedste er at skrue og proppe brædderne, men er du bange for at ramme gulvvarmeslangerne, forstår jeg dig godt.

Så gør det med montagelim, de fleste typer lim hæfter fint på beton, læs på brugsanvisningen først.

Venlig hilsen
Knud
Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren
knudr skrev den 02-10-2018 19:09:03

15 cm leca og 20 cm isolering er rigtig fint, det skal du ikke bekymre dig om.

Fint i forhold til hvad? Det overholder ikke bygningsreglementet...

Elektronikteknikeren
tobiascadin
tobiascadin
tobiascadin tobiascadin

Jeg tror at jeg forsøger mig med nævnte parketlim og så en 3 mm silikonefuge mellem fliser og lister.

Tusind tak for input.

KSC
KSC
KSC KSC

Gregeren 

Hvordan vurderer du, at bygningsreglmentet ikke er overholdt? 

/K

tobiascadin
tobiascadin
tobiascadin tobiascadin

Jeg glemmer nogle gange hvordan det her forum er, men jeg vil da gerne forklare mig, når nu jeg alligevel får mails hver gang nogen skriver noget.

Mit hus er fra slutningen af 1800 tallet og det drejer sig om knap 7 kvm, tror næppe de ekstra 100mm havde gjort nogen forskel. Mht. bygningsreglementet, så skal man kun efterleve isoleringskravet, hvis det er rentabelt, hvilket jeg vil vove at påstå det ikke er i det hus jeg bor i.

I forhold til lecanødderne, så er det fordi der oprindeligt har stået en del af bygningen der hvor jeg har støbt, derfor var der en stor klump sokkel midt i det hele under det gamle gulv, som nogen i tidernes morgen havde forsøgt at hugge væk (forgæves). derfor har jeg hældt lecanødder op til den sokkel + nogle cm op over, så jeg havde en hel plan overflade at sætte isolering på. 

KSC
KSC
KSC KSC

Ok.

Men den referer jo kun til Rockwools produkter!

Uden at have regnet det efter, så er jeg næsten sikker på at, hvis der anvendes 200 mm PIR isolering samt 150 mm leca, så kan du opretholde br. krav til U-værdi for terrændæk. Men jeg ved ikke om det er disse materialer, som er benyttet - men det gør du jo heller ikke! Derfor undre det mig, at du sidder som repræsentant fra kommunalbestyrelsen og vurderer om folk opretholder bygningsreglementet. Vel og mærke uden at du har data eller forstand på om det rent faktisk er tilfældet.

Iøvrigt så er leca en lambdaværdi på 0,085 - og bruges stadig i terrændæk.

/K

Vil du være med? Log ind for at svare.