Stolper i jord

Jeg har læst meget om hvordan man opnår den bedste holdbarhed ved nedgravede træstolper.

Men jeg har ikke fundet omtale af den mulighed som jeg selv har tænkt på. Nemlig at sætte stolperne i PVC-rør.

Jeg ville så bruge et 110mm kloakrør til en firkantet stolpe på 70 x 70 mm, og fylde ud med en blanding af ærte og perlesten.

Røret skulle stikke godt 5 cm op, og evt. afskærmes mod at regnvand løber ned i det. Men stadig åbent i toppen. Om det så skal være åbent eller lukket i bunden, er jeg lidt usikker på.

Lyder det helt tosset?


Jeg har læst meget om hvordan man opnår den bedste... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
kanselvogvilselv skrev den 02-10-2018 12:53:29

@PinkHenrik: Det kan ikke være meget vand som kan løbe ned igennem en revne i træet. Det problem må kunne klares ved at lægge et lag småsten i bunden af hullet.

Stolperne skal stå på meget leret grund i et højtliggende område af Fredericia, så jeg gætter på at der er meget langt ned til grundvandet.

Og jeg fandt lige denne artikel: https://nordjyske.dk/nyheder/stolpe...5b3ec7d1a9

Om røret er af beton eller PVC, kan vel ikke gøre den store forskel..?


 Uha du bliver da overrasket hvis du tror der ikke kan løbe meget vand igennem en sådan revne... ville du ha' en sådan revne i dine vinduer, eller facade ? Det kan da ikke være så meget vand der trænger ind i isoleringen.... eller er det?   

Om røret er beton eller pvc har du fuldstændigt ret i  ikke gør ingen forskel... Du konstruerer en blomstervase hvor dine stolper står med fødderne i vand eller er fugtige hele tiden, og det er det stik modsatte af hvad du rent faktisk burde opnå  

Og hvordan er det lige med dræningen i lerjord?   Jeg bor selv på lerjord, og kan sige at den er elendig.... Hvis du boede på sandjord ville sagen været noget andet, men lerjord er tung og svær for vand at trænge igennem   

Før i tiden da man brugte elmaster af træ, blev disse gravet gravet ned, og der brugte man at tjære stolpens bund og op til jordoverfladen, samt at grave et for dybt hul, der så blev fyldt op med grus(dræn), og der blev fyldt grus omkring stolpen, så det vand der uundgåeligt kommer bliver drænet hurtigt væk.

Det er jo ikke anderledes end med dit hus... vil du lede vandet væk eller ønsker du det skal stå omkring sokkel ?
Jeg er ikke i tvivl om hvad jeg ville vælge for mit hus. 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja - det ER rigtigt hvad de siger 

Glem det smarte og besværlige og sæt stolperne i grus. 


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis