Stolper i jord

Jeg har læst meget om hvordan man opnår den bedste holdbarhed ved nedgravede træstolper.

Men jeg har ikke fundet omtale af den mulighed som jeg selv har tænkt på. Nemlig at sætte stolperne i PVC-rør.

Jeg ville så bruge et 110mm kloakrør til en firkantet stolpe på 70 x 70 mm, og fylde ud med en blanding af ærte og perlesten.

Røret skulle stikke godt 5 cm op, og evt. afskærmes mod at regnvand løber ned i det. Men stadig åbent i toppen. Om det så skal være åbent eller lukket i bunden, er jeg lidt usikker på.

Lyder det helt tosset?


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Næh, det lyder da meget fornuftigt. Rørene skal 100% være åbne i bunden, eller i det mindste have nogle drænhuller.


Hvad skulle røret hjælpe?
Hvorfor ikke bare grave et hul og fylde op med dine ærtesten og sæt stolpen i det?
Du kan ikke afskærme regnvand fra at løbe ned af stolpen og ind i røret, med mindre du vil lave en krave at gummi der er svejset på, og selv da er jeg tvivlende overfor tætheden, da træ har det ned at revne over tid, og de revner kan sagtens være i hele stolpens længde og flere cm dybe. 

Hvis dit rør er åbent i toppen vil vand løbe ned af stolpen, og kan ikke komme væk fra den da du jo har et totalt tæt rør omkring...
Så kan det kun løbe ud i bunden, og hvad sker der så i den våde del af året?
Vand vil samle sig i røret og virke som en "blomstervase" hvor din stolpe så står i vand konstant.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

@PinkHenrik: Det kan ikke være meget vand som kan løbe ned igennem en revne i træet. Det problem må kunne klares ved at lægge et lag småsten i bunden af hullet.

Stolperne skal stå på meget leret grund i et højtliggende område af Fredericia, så jeg gætter på at der er meget langt ned til grundvandet.

Og jeg fandt lige denne artikel: https://nordjyske.dk/nyheder/stolper-i-jorden-der-ikke-raadner/dc4f5a38-522f-4b9e-a164-ec5b3ec7d1a9

Om røret er af beton eller PVC, kan vel ikke gøre den store forskel..?


Den gode gamle løsning , brugt helt tilbage i jerntiden , forkul den yderste 1-2 cm af stolperne , forkulet træ er totalt dødt og kan ikke rådne eller angribes af svampe................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

@karl smart: Hvis løsningen er så god, hvorfor er der så ikke nogen som sælger færdig forkullede stolper?


Nu om dage bruger man giftige trykinpregneret stolper , de forkullede stolper bliver brugt som et giftfrit alternativ , og det virker..............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Prøv at google (youtube) Canadian-burned wood, Shou-Sugi-Ban eller Yakisugi. der er masser af videoer om teknikken, som osse kan kombineres med trætjære.  

Ps. Selv lavede jeg en kompostbeholder med "brændte brædder" for et par år siden, jeg er spændt på holdbarheden når beholderen om yderlig et par år skal tømmes. Falder forsøget heldig ud, har jeg tænkt mig at lave en del plantekasser (osse kaldet højbede) med metoden. 

Jeg har lige trukken nogle 75x75 trykkede stolper op, de stod i sand/grus, de har stået der i 21 år, de så helt friske ud, den del der stod i jorden, var i bedre stand i toppen, og ingen som helt råd i "jordskorpen"


Vi prøver igen, i morgen --

Var de ik os meget giftigere for 20år siden?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis