Hulmursisolation og ventilationshuller i mur og sokkel -

Der er disse ventilationshuller i mit hus. På den ene side sidder de i soklen, på andre sider over soklen. Jeg overvejer at få huset hulmursisoleret. Jeg har haft et firma ude, hvor manden siger, at de her huller kun sender kold luft ind i huset, og at de bør lukkes og muren isoleres. Han siger, at det eneste, som disse ventilationshuller gør, er at sende kold luft ind i huset.


Hullerne på den ene side af huset - den side, hvor de sidder i soklen, er i øvrigt stoppet til med rockwool, hvilket står i tilstandsrapporten som en bemærkning.

Jeg tænker, at jeg hellere lige med tjekke den holdning, med nogle fornuftige mennesker - og det er så jer ;-) - inden jeg går i gang med at smide mørtel på :-) Så hvad siger I til tildækning af disse huller?

Næste spørgsmål. Mit gamle hus fik jeg isoleret med polyyyyy... kugler med grafit. De havde på det tidspunkt den højeste isoleringsværdi. Men de VÆLTEDE ud af alle huller i muren (og der viste sig så at være et par stykker mere end forudset ;-) ) Firmaet jeg har fat i nu, anbefaler papir, fordi det fordeler sig rigtig godt ind i alle hulrum. Men jeg tænker bare... papir? (Jeg ved godt det er behandlet! ;-) ) Og jeg tænker isoleringsværdi - hvor sidste jeg tjekkede, havde papir i hvert fald ikke den højeste. Men det kan selvfølgelig opvejes af, at det ryger ind alle steder? Hvad tænker I?

mvh. tina

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Tina

Hvis du isolere huset med flamingo ( EPS ) kan du godt lukke hullerne uden der sker noget, jeg har selv tidligere arbejdet i et isolering firma og kan henvise dig til et par af de gode firmaer hvis du skriver en privat besked.



Jeg ville aldrig blæse papiruld ind i en sådan hulmur i et ældre hus, da jeg har set det gå galt lidt for tit.

Brug flamingokugler med grafit og lim, som ikke sætter sig eller løber ud ved vinduesudskiftning o.l. (Ring evt til Perle Isolering)

Du skal have tjek på om ventilerne går til krybekælder eller lignende inden du begynder at lukke dem.

Tak Orla :-)

God pointe at jeg skal tjekke hvad de går til først! Ham, som var ude at kigge på det, bad jeg om at sætte sit "hulmurskamera" på ristene og se, hvad der var bagved. Det gjorde han på en af dem, en af dem der sidder over soklen, og der kunne han kun se mur bagved. Er det tjek nok og kan jeg herudfra konkludere, at de ikke går til krybekælder? Eller skal jeg gøre mere?

Jeg har i øvrigt ingen ide, om der er krybekælder - der er ca. 5 m2 kælder under køkkenet i huset, jeg ved ikke om det kan tyde på, at der også er krybekælder under resten?

mvh. tina

Tak Orla, og undskyld de mange spørgsmål - men hvordan kan se, at der er støbt terrændæk?

mvh. tina

Hvis du har gulvtæppe, og der er beton under er det typisk et støbt terrændæk, men jeg plejer at stampe lidt på gulvene men det er ikke sikkert at du har erfaring (og vægt) nok til det.

Tak Orla - jeg har trægulv ;-) Et gammelt et med solide mellemrum, så jeg tænker at det kan huset godt være født med - det er fra 1898. Kan man ud fra det konkludere noget om sandsynligheder for krybekælder? ;-)
mvh tina

Sorry - når jeg lige her skrev mellemrum, så mente jeg mellemrum imellem de enkelte planker, der sandsynligvis er krympet noget, siden de er lagt ;-) Hvad der er nedenunder ved jeg ikke - det var egentlig det, der var spørgsmålet ;-)
mvh. tina 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis