Støbe sålbænk - hvordan skal jeg bruge murpap?

Hej,

jeg skal støbe en ny sålbænk

Jeg har fundet en fin beskrivelse her, som ikke murpap, og så en anden beskrivelse her, hvor der skal murpap under og bag den nye sålbænk.

Hvis jeg støber sålbænken med murpap på skiftet under sålbænken, kommer den så ikke til at ligge rest løst?

mvh

Per

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har lavet det uden murpap og det har nu holdt i ca 10 år uden problemer. Jeg kan ikke se pointen med murpap under en sålbænk og jo, jeg ville også være bekymret for at den lå for løst.


Med fare for at gentage noget der allerede står i guiden (jeg har ikke læst det hele) så skal du finde en metode til at vibrere betonen godt, f.eks. med en bræddebolt i en slagboremaskine. Det fik jeg ikke gjort godt nok og derfor var jeg nød til at pudse dem efterfølgende, hvilket gjorde det lidt mere besværligt.

Jeg har støbte sålbænke. Der er der i gamle dage brugt almue fodlister som form til undersiden. De er så vendt så det er front formen der bliver synlig. Dem kan man ikke købe magen til, så jeg har lavet en form uden om en de gamle, dækket selve sålbænken med husholdningsfilm. Dernæst har jeg fyldt formen med ekspanderende byggeskum. Det gav en særdeles god negativ form til at støbe et nyt efter. 

Og som svar på dit spørgsmål, ingen murpap ned imod ydermur. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har støbt sålbænke med pap under, og de ligger fint fast - men pappet giver den fordel, at den rent faktisk kan bevæge dig uden at ødelægge mursten eller sålbænk. Hvor kritisk det er, afhænger af længden af sålbænken.

Se opbygning i murerhåndbogen side 73.

tak for linket et murerhåndbogen.

Er det korrekt forstået at din sålbånk kun holdes fast af den elastiske fuge mod mudsten og op til vinduet?


mvh

Per

Jeg fik støbt en ny sålbænk og resultatet blev faktisk rigtigt godt. 

Et trick er at bruge en ret våd beton til i bunden, så man får optimal kontakt med støbeformen. Når formen er fyldt venter man 15-30minutter og bruger så en mere tør blanding til at den skrå profil op til vinduet

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis