Afstand til Liste på Krum Væg

Hej

Jeg ville sætte nogle fodlister op, men måtte konstatere at mine vægge er ganske skæve.

På billedet kan man se at der er ca. 5 mm afstand mellem liste og væg i hver ende.

(reelt kun 2 mm til venstre i billedet).

Er det noget der skal "fuges væk" eller hvad foreslår I?

Dbh. Phillip



10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kan du ikke trække fodlisten ind til væggen, når den skrues fast?

Eller et der nok kun acrylfuge der kan skjule det.



Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jo, en skrue i hver ende vil trække panelet tæt til væggen. Det er den pæneste løsning.


Elektronikteknikeren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Skruer får den muligvis til at krumme ud på midten. Jeg ville fuge den.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den kommer til at følge væggen.


Elektronikteknikeren

Afmonter panelet og sav en række spor fra bagsiden tværs af panelet. Dybde og tæthed afhænger af væggens krumning.

Herefter følger panelet stort set enhver kurve muren måtte have.

Overfladen med profilen spartles og males - Keine Hexerai.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Rantzau,

Tror ikke helt jeg forstår kan du forklare det - handler det om at fræse riller som gør listen mere bøjelig? ... jeg synes jeg hører et knæk i min fremtid, eller måske bare en misforståelse

-Phillip

Jeg har lavet almue fodliste ind i en halv runding i min væg. Den er 30 cm i radius. Der er der savet på tværs på bagsiden med ca 2 cm mellemrum. Så er den skruet ind, og alle savspor er spartlet, pudset - spartlet, pudset os.v. for til sidst at blive malet som de andre fodlister. ( I gamle dage stod der en kamin i hullet men nu er det mine dejlige whisky hylder der er der.)

Det mener jeg overhovedet ikke er nødvendig hos dig. Bore ind igennem den med 6 mm murbor. Rawlplug i og en 5 mm undersænket skrue så er den på plads.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej pprahl:

Ja - ved at save næsten gennem fodlisten bliver den mere bøjelig, men sav fra bagsiden så spartling og slibning minimeres.

Hvis du ikke kan presse den på plads med fingerne, vil skruer og vold heller ikke holde.

Ved at save flere spor ved siden af hinanden bliver fodlisten mere bøjelig uden den knækker. I dit tilfælde skal der saves 5 - 6 spor omkring midten fordi det er der fodlisten skal krumme.

Jeg bemærker at det særligt er ved enderne din fodliste gaber lidt. Ved at tvinge den på plads uden først at save, risikerer du fodlisten flækker da jeg gætter på (ud fra billedet) at din fodliste er ca. 2cm. tyk.


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ved at save spor i lister kan enhver kurve opnås. Her er det et standard almuepanel jeg har brugt på en buet hoveddør.

Der er savet hvor buen mødes og så spartelet, slebet og malet. Det er så let at det lige er til at tude over.   


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det er knagme sejt!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også