Afstand til Liste på Krum Væg

pprahl
pprahl
Postnr:
pprahl pprahl

Hej

Jeg ville sætte nogle fodlister op, men måtte konstatere at mine vægge er ganske skæve.

På billedet kan man se at der er ca. 5 mm afstand mellem liste og væg i hver ende.

(reelt kun 2 mm til venstre i billedet).

Er det noget der skal "fuges væk" eller hvad foreslår I?

Dbh. Phillip

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Jo, en skrue i hver ende vil trække panelet tæt til væggen. Det er den pæneste løsning.

Elektronikteknikeren
Rantzau
Rantzau
Postnr: 2970
Rantzau Rantzau

Afmonter panelet og sav en række spor fra bagsiden tværs af panelet. Dybde og tæthed afhænger af væggens krumning.

Herefter følger panelet stort set enhver kurve muren måtte have.

Overfladen med profilen spartles og males - Keine Hexerai.   

pprahl
pprahl
Postnr:
pprahl pprahl

Hej Rantzau,

Tror ikke helt jeg forstår kan du forklare det - handler det om at fræse riller som gør listen mere bøjelig? ... jeg synes jeg hører et knæk i min fremtid, eller måske bare en misforståelse

-Phillip

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Jeg har lavet almue fodliste ind i en halv runding i min væg. Den er 30 cm i radius. Der er der savet på tværs på bagsiden med ca 2 cm mellemrum. Så er den skruet ind, og alle savspor er spartlet, pudset - spartlet, pudset os.v. for til sidst at blive malet som de andre fodlister. ( I gamle dage stod der en kamin i hullet men nu er det mine dejlige whisky hylder der er der.)

Det mener jeg overhovedet ikke er nødvendig hos dig. Bore ind igennem den med 6 mm murbor. Rawlplug i og en 5 mm undersænket skrue så er den på plads.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Hej pprahl:

Ja - ved at save næsten gennem fodlisten bliver den mere bøjelig, men sav fra bagsiden så spartling og slibning minimeres.

Hvis du ikke kan presse den på plads med fingerne, vil skruer og vold heller ikke holde.

Ved at save flere spor ved siden af hinanden bliver fodlisten mere bøjelig uden den knækker. I dit tilfælde skal der saves 5 - 6 spor omkring midten fordi det er der fodlisten skal krumme.

Jeg bemærker at det særligt er ved enderne din fodliste gaber lidt. Ved at tvinge den på plads uden først at save, risikerer du fodlisten flækker da jeg gætter på (ud fra billedet) at din fodliste er ca. 2cm. tyk.

Rantzau
Rantzau
Rantzau Rantzau

Ved at save spor i lister kan enhver kurve opnås. Her er det et standard almuepanel jeg har brugt på en buet hoveddør.

Der er savet hvor buen mødes og så spartelet, slebet og malet. Det er så let at det lige er til at tude over.   

Vil du være med? Log ind for at svare.