22 volt på nul-fasen!?

Hej, 

jeg er har nogle lav-energi-LED-pærer der står og lyser konstant. Jeg har fået en elektriker til at konstatere, at der konstant står 22V på nul ... og han mener ikke, at der er noget problem.

Senere har samme firma sat udendørsbelysning op til os alle sammen og de LED-pærer skulle holde i 10 år, men der er allerede sprunget mange. Har det noget med den konstante spænding (som muligvis er i hele bebyggelsen) at gøre? 

... og sidst men ikke mindst, er det så ikke hårdt for mine elektriske apparater?
... og allersidst men ikke mindst, kan det fikses? Hvis ja, er det så dyrt og besværligt?

Mvh. Susanne (andelslejlighed fra 1962).

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske har elektrikeren allerede forsøgt at fejlfinde, men du kan forsøge at indkredse dig på hvilket apparat der er en overgang i. Træk stikket på hvert apparat enkeltvis og se efter om led-pærene slukker. Hvis de gør, er det dét apparat. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hmm, jeg synes jo næsten alt er nyt - jeg blev skilt for godt 3 år siden og havde intet med fra dengang - men jeg ved at der bor en på samme etage som mig, hvor ledningerne stritter ud af stikdåserne og hvor flere ting er brændt af (hvor han så bare har slukket for de pågældende problemområder i stedet for at få fejlsøgt). Kan han give problemer på hele etagen/huset?


Det vil jeg mene, da I deler nul. Du kunne måske få ham til at slå hans HFI fra og tjekke om dine led-lamper stadig lyser derefter.

Var problemet der før udendørs belysning blev lavet?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

 At dine LED pære lyser må betyde, at der er en så høj spænding, at de kan tænde. Hvis du ikke selv er i stand til at måle spændingen, så få elektrikeren til at gøre det.

Du skriver at der står 22 V på nullen. I forhold til hvad? Spændinger måles i forholdet mellem to ledninger.

Ved den udendørs belysning skal I have målt spændingen mellem mellemledning og nul for at sikre, at der ikke er mere end 240V - 245V. 

Dine elektriske apparater som TV, computere o.lign kan tage skade ved en for høj spænding.

Om det kan fikses er svart at svare på uden at have foretaget målinger på installationen. Men jeg ville begynde med at kontrollere nullens forbindelser, for at finde ud af om den er som den skal være.


fase
Annonce

Se el og mig er ikke det vildeste, bedste match - men han sagde bare, at der var 22V på nul, når der var slukket. Så det er vel mellem en slukket fase og nul?!

Det kan vel kun være mellem nul (med 22v) og en anden nul (med nul volt). Men det bliver vi ikke klogere af at gætte os frem til. Prøv de to ting jeg har foreslået hvis du vil begynde at udelukke og fejlfinde.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 01-10-2018 21:01:03

Det kan vel kun være mellem nul (med 22v) og en anden nul (med nul volt). Men det bliver vi ikke klogere af at gætte os frem til. Prøv de to ting jeg har foreslået hvis du vil begynde at udelukke og fejlfinde.

 Øh, hvilken anden nul? 

Elektrikeren bør forklare de 22V. Hvis han mener mellem slukket fase og nul, kan det forekomme ved måling med instrument med høj indgangsimpedans > 10 Mohm, men det tvivler jeg meget på, kan få dine LED pærer til at lyse, fordi de vil udgøre en belastning.


fase

Jeg er naturligvis godt klar over at der ikke er flere nul at vælge imellem. Det var blot for at pointere at man vel ikke kan måle noget, andet end hvis man har fat i to poler. Derfor kan man velsagtens heller ikke måle noget mellem en nul og en slukket fase som må betragtes som værende total død, da den jo er afbrudt.

Min søster havde i hendes rækkehus fra 2009 også en LED-pære som stod og blinkede hver 3-4 sekund selvom afbryderen var slukket.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Christina Nielsen, fandt I problemet ved din søster?

Problemet var der også før udendørslys - elektrikeren sagde bare, at der ikke var noget problem - i stil med, at det er meget almindeligt i gamle huse.
Men nu hvor LED pærerne (til en formue) springer med jævne mellemrum udenfor, så er der en fælleskasse der måske kunne have godt af lidt sparing (plus at jeg bliver lidt interesseret i om mine apparater også lider overlast på sigt).

Jeg prøver det med at afbryde apparater i morgen. Tak!

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis