Efterisolering af loft i sommerhus

Hej folkens,

Vi har et sommerhus som primært opvarmes med varmepumper, og en brændeovn til hyggen. Varmepumperne har en 10 graders funktion, som vi bruger vinteren igennem for at holde huset frostfrit. Det bliver brugt ca. hver anden weekend, året rundt, så der ryger noget strøm igennem pumperne om vinteren. Nu har vi fået elregningen for det sidste år, og den lyder på små 6.000 kwh, hvilket jo er en del. 

Huset er bygget i to omgange, den "gamle" del, er isoleret med 100mm i væggene, og 150mm på loftet, og den nye del er isoleret med 200mm hele vejen rundt. Begge steder er der dog dårligt isoleret i gulvet, maks 100mm eller sådan.

Nu står jeg så og overvejer, om det kan betale sig at efterisolere loftet op til 3-400mm med papiruld i begge dele af sommerhuset, eller om det ville have alt for lang tilbagebetalingstid fordi varmepumper alligevel er så effektive, og 10 grader ikke er så meget.

Er der nogen kloge hoveder som kan give deres besyv med? Hver halvdel er på ca. 60m2 med gitterspær på loftet og eternitplader som tag.

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Har du en tæt dampspærre i begge dele af huset? Er der vindbrædder eller hårde vindbats på loftet ved udhæng?


Elektronikteknikeren

Den gamle del af huset er fra midten af 80'erne, så det er nok begrænset hvor tæt den er. I den nye del har jeg været nede og kigge på dampspærren, og den virker tæt nok. Og nej, jeg tror ikke der er sat vindstop op. Det bliver lige skrevet ud fra hukommelsen, så er ikke helt sikkert.

Hvis du har en enkel hjælper, ruller du selv de 120 kvm ud. Knauf ruller koster ca 2500. Kan gøres på en weekend.

PS Knauf fordi det ikke klør og støver. Rullerne er komprimerede.

En anden ting er at kontrollere klimaskærmen overalt. Små utætheder giver træk.


 

Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.

150mm på loftet er ikke nogen dårlig isolering, men der er self plads til forbedringer.

100mm i væggene er ligeledes heller ikke dårligt men nok svært at gøre noget ved.

Jeg vil i stedet nok kigge lidt på varmepumpen? hvilken model er det ? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis